Zeg Lars, die #SolarFreezer, is dat wat?

(Spoiler alert : JA).

Na het blogje over de Blauwe Doos kreeg ik onwijs veel vragen over “Alles Duurzaam”. Mensen met nieuwbouwplannen tot en met VVE’s die #vangaslos willen klommen in de pen. Een vraag kwam een paar keer langs. “Die Solar Freezer die op de VSK te zien was, is dat wat?”

Natuurkunde

“Energie” blijft een lastig concept, zelfs als je er je dagelijks mee bezig bent. Maar als je wat natuurkundig inzicht hebt dan kan je wel zin van onzin scheiden. Bij de Blauwe Doos toonde het meetrapport aan dat er voor elke Joule geleverde warmte een Joule energie uit het elektriciteitsnet moest komen. Niks wonderoplossing voor de de gastransitie. Bij de Solarfreezer is iets aan de hand wat wel echt op tovenarij lijkt.

Soortelijke warmte en faseverandering

Elke stof heeft een aantal kenmerken zoals hoe hard het is, hoe goed het elektra geleid maar ook wat obscuurdere eigenschappen als soortelijke warmte en stollingsenthalpie. De goedkoopste en meest voorkomende vloeistof die we kennen is wat dat betreft een buitenbeentje, en wat voor een! Een snelle zoektocht op Internet leert ons het volgende:

Useful information for water:

specific heat of ice = 2.09 J/g·°C

specific heat of water = 4.18 J/g·°C

specific heat of steam = 2.09 J/g·°C

heat of fusion of water = 334 J/g

heat of vaporization of water = 2257 J/g

Om een liter water 1 graad op te warmen moet je 4.2 kJoule energie toevoegen. Daarom is “douchewater” ook zo’n groot ding bij de energietransitie want 10 minuten douchen met 10 liter water per minuut dat is opgewarmd van 10 naar 40 graden kost 4.2 kJ x 100 liter x 30 graden opwarmen = 12600 kJ of wel 12,6 MJ ofwel 3,5 kWh. (Daar binnenkort een heel blog over trouwens want ik heb enkele oplossingen om het te tackelen). Met een doorstroomverwarmer kost het dus precies 3,5 kWh om te douchen.

De warmtepomp

Een warmtepomp is letterlijk wat de naam zegt wat hij doet: hij verpompt warmte van A naar B, van koud naar warm. Hoe minder “omhoog” hij moet pompen, hoe hoger de werkingsfactor (COP). Daarom zijn we zo blij met lagetemperatuur vloerverwarming. Het water wat de pomp in stroomt (het afgekoelde water van de vloerverwarming) is 20 graden, het water wat er uit komt is 25 graden. Piepklein stapje, hoge COP, zuinig stoken.

Maar waar zit het addertje dan?

Nou, om het water dat zetje te geven zal er ergens anders in het systeem energie geleend moeten worden, want de natuurkunde laat je niet zomaar energie uit het niets creëeren. Ergens anders zal dus exact de hoeveelheid energie geoogst moeten worden die we aan de warme kant nodig hebben. Bij een lucht water warmtepomp wordt dat leentjebuur gespeeld bij de buitenlucht. Lucht wordt aangezogen met een buitentemperatuur van bijvoorbeeld 7 graden, en met een soort spons wordt de warmte er uit gezogen en weggeblazen op 3 graden. Met die 4 graden temperatuurverschil wordt aan de warme kant de temperatuur opgepompt. Omdat er in lucht maar heel weinig energie zit moet de buitenunit honderden kuubs per uur “verwerken”. Vandaar de ventilatoren en het lawaai.

Met een water-water warmtepomp wordt de externe energie uit het grondwater gehaald. Omdat water, we zagen het al, veel energie bevat kan het pompgedeelte veel compacter. Maar je hebt wel een behoorlijke pijp nodig naar diep grondwater. Zo’n bron moet een paar kuub water per uur verwerken, dus aan de bron worden forse eisen gesteld, daarom is dat ook duur.

Tom Poes, verzin een list!

Ik neem je nog even mee naar de tabel hierboven:

Useful information for water:

specific heat of ice = 2.09 J/g·°C

specific heat of water = 4.18 J/g·°C

specific heat of steam = 2.09 J/g·°C

heat of fusion of water = 334 J/g

heat of vaporization of water = 2257 J/g

We zien dat de energie die je aan water moet onttrekken om het in ijs te veranderen (temperatuur verandert van +0 naar -0) 80x zo hoog is als om het water 1 graad te verwarmen. Wow! Dat betekent dat je ONWIJS veel energie kunt onttrekken aan een beetje water als je dat precies bij 0 graden doet!

Een paar slimme studenten uit Twente zagen dat ook in, pakten een flexibele zak (ijs zet uit!) en stopten daar een warmtespons in en hingen er een warmtepomp aan. En weet je wat? De natuurkunde liet ze niet in de steek! Het werkt!

De Solarfreezer

Het bedrijf R&R Systems uit Gemert heeft een compleet systeem gebouwd rond dit principe, en met kwaliteitsspullen, regelelectronica en goed rekenwerk leveren ze deze waterwaterwarmtepomp met megadiepvrieszak van een paar kuub die je in de kruipruimte of een kelder kunt leggen. Geen bron nodig!

Echt slim

Maar we zijn er nog niet! Want veel mensen willen bij hun duurzame verwarming ook zelf energie opwekken op hun dak. Wat R&R nu doet is dezelfde warmtespons die in de diepvriesvak zit achter zonnepanelen plaatsen. Daarmee oogsten ze belachelijke hoeveelheden lauw water (ze maken bij lange na niet het hete water wat heatpipes kunnen leveren maar dat is helemaal niet erg, het gaat om de Joules, niet de temperatuur van het water). Met dat lauwe water kan je of direct de warmtepomp heel efficiënt laten werken, of als je over hebt, gebruik je dat lauwe water om het ijs weer te smelten, want dat vreet net zoveel energie als het laten bevriezen. En dat gaat perfect met lauw water. Al vanaf half februari levert de zon zat energie om ijs te laten smelten, vraag de ijsclubs maar.

Dus ja, het werkt, de natuurkunde klopt en er is een bedrijf waar ik enorm veel vertrouwen in heb die het compleet geïnstalleerd oplevert (ze staan geen prutswerk toe). Niks flitsend blauw, gewoon degelijke natuurkunde, goeie spullen en mensen met hart voor de zaak.

Overigens is de SolarFreezer een component in een totaalplan (verkrijgbaar bij mij) voor #vangaslos, het is NIET de silver bullet maar een heel goed stuk gereedschap.

(Foto van TV-oost)

PS. R&R noemt zich zich Energieverdieners.nl en hun website mag ook wel eens anno 2018, echte techneuten, nul marketing, maar ik mag ze echt onwijs graag dus daarom dit blog omdat ik graag wil dat meer mensen naar deze toffe techniek gaan kijken.

Als je dit interessant vond, mag ik je dan iets vragen?

De Hardenberger Blauwe Doos A.K.A. Reduxion Ecoliner

Op 13 maart heeft Reduxion een open dag gehouden waar veel mensen op af kwamen. Ik was zelf helaas verhinderd maar er zijn inmiddels ooggetuigenverslagen (link onderaan)  van het afbranden van de Ecoliner waaruit blijkt dat ik gewoon gelijk had, er wordt in de review zelfs gesproken van “misleiding”. Dus ik plaats het oorspronkelijke blog, een beetje gekuist, dat wel, terug.

============================================

(Voor al mijn duurzaamheidsvrienden die elke dag met de poten in de modder keihard werken aan ECHTE #vangaslos oplossingen en ook platgebeld worden over “is dit wat“? Spoiler alert : NEE, meetgegevens helemaal onderaan : COP1)

Omdat kranten klakkeloos verhalen publiceren over simpele oplossingen die wel even de CV-ketels uit onze woningen gaan verdrijven heb ik de handschoen moeten oppakken om HUN check werk te doen. CV-ketels vervangen is super moeilijk, hou alsjeblief op met mensen zand in de ogen te strooien!

Ik heb mijn vak gemaakt van “Everything Sustainable” en moet in die hoedanigheid inschatten wat bestaande en nieuw technieken en technologieën kunnen betekenen voor mijn klanten. Ik verkoop geen spullen, ik leef van onafhankelijk advies.

De afgelopen week werd ik werkelijk overspoeld met vragen van mensen over de Reduxion Ecoliner A.K.A. “De Hardenbergse Blauwe Doos”.

Onder andere De Stentor en het Algemeen Dagblad rapporteerden er over.

Achtergrond
We zullen met z’n allen binnenkort stoppen met Gronings gas verbranden in onze CV ketels. Sommigen willen dat graag omdat CO2-uitstoot de aarde onverantwoord opwarmt, anderen wijzen er op dat het gas binnenkort gewoon op is als we het huidige winningstempo aanhouden. Weer anderen vinden het problematisch dat door onnodige sfeerhaarden mensen in Zeerijp uit hun bed schudden. Wat de reden ook is, het lijkt duidelijk dat het hoofdstuk “Slochteren” binnenkort afgesloten gaat worden.

Verdienmodel
De 7 miljoen CV-ketels die vervangen moeten worden  zijn natuurlijk een geweldige business-kans. Afhankelijk van welke school je aanhangt wil je het energieverbruik van woningen eerst sterk terugdringen voor je de CV vervangt (ik) of zoek je naar een manier om voor zo weinig mogelijk geld mensen van hun CV-ketel af te helpen terwijl je er zelf zo veel mogelijk aan overhoudt.

Over huizen verwarmen
Na drie jaar keukentafelgesprekken, infraroodscans en grondige analyses van woningen, van monumenten uit 1890 tot nieuwbouwplannen, weet ik wel zo ongeveer waar de energie in een woning verdwijnt. Hoe slechter geïsoleerd en hoe meer kieren hoe meer energie er nodig is om het comfortabel te houden. Ik maak voor mijn klanten daarom plannen die ze in stappen naar een veel lager energieverbruik brengen. Het wooncomfort gaat met sprongen omhoog (tocht weg en koudeval verdwijnt) waardoor mensen verdere stappen gaan zetten. Dit vergt goed luisteren, kijken, analyseren, opschrijven en naast de klant gaan staan. Maar je huis comfortabel maken en tegelijk de planeet redden staat niet erg hoog op het verlanglijstje van veel mensen, die willen hun bushokje gewoon zo goedkoop mogelijk volblazen met hitte.

Reduxion Ecoliner Blauwe Doos
Reduxion Ecoliner Blauwe Doos

Enter the Reduxion Ecoliner
Als je niks aan je huis wilt doen heb je water van 70 graden nodig om de WC warm te krijgen met het radiatortje van 30×40 cm en het open raampje. In Hardenberg hebben ze daarom het ei van Columbus uitgevonden: de Hardenberger Blauwe Doos. Er zit een patent (geldig in Nederland only)  op en er is op hun website geen technische informatie beschikbaar over het apparaat. Maar als we de uitvinder mogen geloven staan investeerders in de rij en gezien de interesse zal het wel storm lopen met bestellingen. Ik heb informatie opgevraagd maar nog niet gekregen:

======================
Beste meneer Schottman,

Ik heb een onafhankelijk duurzaamheidsadviesbureau en oriënteer mij voortdurend op nieuwe ontwikkelingen in de mark voor mijn klanten.

Ik krijg nu uit mijn netwerk heel veel vragen over uw Ecoliner oplossing.

Uit de Nederlandse patentdocumentatie begrijp ik dat het om een soort tweetrapswarmtepomp gaat. Ik probeer achter de werking van het apparaat te komen maar ik vind bijzonder weinig documentatie. Ik hoef niet perse te weten wat het apparaat doet (zou het wel graag weten), maar ben vooral geïnteresseerd in de energiekenmerken :
– wat zijn de elektrische aansluitwaardes,

– wat is de (systeem en seizoens) COP,
– Hoeveel kW thermisch vermogen levert de pomp bij 60 graden?
– waar haalt de warmtepomp de laagwaardige warmte vandaan
– waarom juist zonnepanelen als bron van energie?

Ik volg uw uitvinding met belangstelling en hoop snel de systeemdocumetatie op uw website te mogen vinden!

Met energieke groet,

Lars Boelen

====================

Ik kreeg nog geen antwoord op deze basale vragen, maar er zijn al wel de nodige interviews waaruit we wat informatie kunnen afleiden:

De werking is gebaseerd op “strato-elementen op basis van lichtimpulsen, die een warmtebron van 900 graden genereren. Hiermee kan water snel verwarmd worden”. Het nieuwe apparaat kan volgens de makers 40 tot 45 procent energie besparen in combinatie met zonnepanelen.

Zjuust….. Het begint duidelijk te worden dat hier niet veel kennis van natuurkunde aanwezig is want strato-elementen komen niet voor in het periodiek systeem der elementen. Om het lezen wat makkelijker te maken markeer ik passages als KIEREWIET als ik denk dat Reduxion geen flauw idee heeft waar ze over praten en LICHTPULSVERKOOP als het aannemelijk is dat de consument hier doelbewust om de tuin geleid wordt.

Dat lichtpulsen warmte kunnen opwekken is genoegzaam bekend uit de lasertechnologie. Maar waarom naar 900 graden gaan als je maar 70 nodig hebt, dat lijkt niet zo efficiënt. Bovendien weten we uit de lasertechnologie ook dat je niet meer energie krijgt door elektriciteit om te zetten in laserpulsen, je krijgt alleen heel geconcentreerde energie. (kierewiet)

Dan weten we uit de interviews dat de Ecoliner vergeleken wordt met een CV-ketel met een rendement van 60%. Wow! Dat zijn dan wel versleten VR-ketels geweest want een moderne CV-ketel haalt toch wel 80% en als hij modulerend werkt mag je zelfs kijken naar 100%. Dus het apparaat wordt vergeleken met een apparaat dat op de meeste plekken al niet meer hangt (heeft U er nog wel een? BEL MIJ! #WisselKetel(lichtpulsverkoop)

Vervolgens zou het apparaat 40-45% besparen in combinatie met zonnepanelen. Ja hallo zeg, als je een CV ophangt en vervolgens je huis verwarmt met een pelletkachel en gaat opscheppen over hoe weinig gas je gebruikt snap je niks van rekenen met energie. Ik werk met een heel uitgebreid JiJo-model (Joules in Joules uit) waarin ik alle ingaande energiestromen (elektra, gas, hout, zonnewarmte, lichaamswarmte) omreken naar Joules. Het maakt namelijk geen jota uit waar de joules vandaan komen als je een woning verwarmt. Dus om de opgewekte stroom ten goede te laten komen aan het rendement van de Ecoliner is oneerlijk. De zonnestroom had bijvoorbeeld ook infraroodpanelen kunnen voeden. Omdat de apparaten bij een bedrijf hangen en het vermoedelijk om aardig wat PV gaat is het goed mogelijk dat er een flink blik SDE-subsidies is gaan zitten in het “systeem”. (LICHTPULSVERKOOP). Overigens is een kantine in een fabriek met veel PV op het dak precies de situatie waarin je met COP1 verwarming prima uit de voeten zou kunnen.

Reduxion Ecoliner Blauwe Doos

Waarmee we bij de energiekenmerken van de Blauwe Doos komen. Zie het plaatje hierboven, afkomstig van een draaiende ketel. 229 Volt met 12.15 Ampere is volgens meneer Ohm ongeveer 2782 Watt aan opgenomen vermogen. Dit wordt omgezet in 1413 Watt power…. een rendement van 50% (?). Er zitten drie van die meters in een Blauwe Doos, dus ongeveer 10 kW opgenomen elektrisch vermogen. (kierewiet)

99,5% Efficiënt?
Volgens de website van Reduxion (link onderaan) draagt de Blauwe Doos heel efficiënt de opgewekte warmte over op het transportmedium. 99,5%. Bij elektrische boilers (dompelaar/waterkoker/Quooker/eCV) is dat ALTIJD 100%. Het verlies van 0,5% zit hem vermoedelijk in de lichtpulsen die aan het water toegevoegd worden maar niets doen. (kierewiet)

De Reduxion Ecoliner werkt op stroom en kan de opgebrachte warmte met een efficiëntie van 99,5% overbrengen naar bijvoorbeeld vloerverwarming

Patenten

Er zouden drie patenten zijn, dat heb ik gecheckt.

Er zijn er twee verlopen omdat de fees niet betaald zijn, de derde betreft een gewone tweetraps warmtepomp. Overigens kan je warmtepompen die water van 65 graden opwekken al gewoon in de winkel kopen, ik heb er boven eentje staan die mijn huis heerlijk warm houdt. (oneerlijk / LICHTPULSVERKOOP)

Alternatief 
Je kan voor €1200 een elektrische CV kopen bij een bedrijf dat volledig eerlijk en transparant is over zijn producten. Ze vreten stroom maar in uitzonderlijke situaties zou het een oplossing kunnen zijn. We noemen dit type apparaten in vaktaal een COP1 verwarmer, naar “coefficient of performance” een maat voor hoeveel warmte je krijgt voor elke kilowattuur stroom die je er in stopt. Warmtepompen zitten in de range factor 3-6 waardoor we er ook zo enthousiast over zijn : beetje energie in, veel warmte uit. Warmtepompen maken trouwens water van 25-30 graden als ze het efficiëntst werken, precies wat je nodig hebt voor vloerverwarming. Slim!

Hamvraag
De hamvraag die dus beantwoord moet worden : Waar komt de energie vandaan die in het verwarmingscircuit ingebracht wordt? Bij een eCV en stralingsapparaten (infraroodpanelen) komt die voor 100% uit de elektriciteitsfabriek, bij een warmtepomp voor 60-90% uit de buitenlucht of een grondbron, met hulp van elektra uit de elektriciteitsfabriek. Andere elektrische opties hebben we niet. Als een Ecoliner met “lichtpulsjes plus diverse technieken” meer warmte maakt dan er in gestopt wordt dan moeten we het eens hebben over de wetten van de thermodynamica en ik heb een verrassing : “They don’t take prisoners”.

Samenvatting
Reduxion vertelt op zijn best een oneerlijk verhaal over CV-ketels (namelijk hoe onzuinig ze zijn) en zijn Blauwe Doos, namelijk dat een groot deel van de “besparing” extern is, afkomstig van zonnepanelen. Op zijn slechts is Reduxion een echte lichtpulsverkoper die de Nederlandse energietransitie van de regen in de drup helpt. Want als iedereen eCV’s installeert (“voor maar €2500 van het gas af!”) dan kunnen we in elke wijk een kleine kerncentrale neerzetten om alle benodigde stroom op te wekken als de zon even niet schijnt terwijl de Blauwe Dozen staan te zoemen. De BD is ruim €1000 duurder dan een eCV. Klant mag natuurlijk kopen waar hij behoefte aan heeft, daar heb ik niets van te vinden.

Ik hou jullie op de hoogte van ontwikkelingen.

Zo, en nu weer aan het werk, klanten echt van het gas af helpen

Lars

PS1. de TU Eindhoven heeft me via de persvoorlichter laten weten dat bij hun GEEN onderzoek naar de Ecoliner bekend is.

PS2. Het meetrapport is binnen en alles wat ik hierboven schreef wordt er in bevestigd. Het is een eCV, COP1. We kunnen het officieel tot onzin verklaren. Als je COP1 wilt verwarmen, be my guest, maar koop dan voor €1000 minder een gewone elektrische CV. Of liever, doe maar niet. Betaal mij €1000 en ik maak een echt #vangaslos plan voor je.

PS3. Als Reduxion nu gewoon een technische specificatiepagina van zijn Ecoliner online zet dan verwijder ik dit blog definitief (beloofd is beloofd). Hierop verwacht ik minimaal:

  • opgenomen elektrisch vermogen
  • afgegeven thermisch vermogen
  • Energieverbruik vergeleken met : VR, HR en HR107 in kWh/jaar
  • Energieverbruik voor 4 persoons huishouden voor 340 x 4 = 1360 douchebeurten van 5 minuten met 9 liter per minuut

Lars

En tot slot….
Als je dit interessant vond, mag ik je dan iets vragen?

============================================================

Oorspronkelijke blog (met de term “oplichter” er in, dat had ik niet moeten doen, nogmaals sorry) op 15-02-2018 om 20:06 verwijderd op last van de advocaat van Reduxion

Sinds ik dit blog schreef heb ik  een meer algemeen artikel over elektrisch verwarmen geschreven. De Ecoliner wordt hierin kort behandeld.

Ooggetuige verslagen
Nummer 1

De “Waterstof Tesla”- vragen en antwoorden / #Hesla

Ik heb besloten dit artikel om te bouwen naar een algemeen artikel over experimenten met waterstofoplsag en waterstofvoertuigen.

Over Waterstof voor persoonlijk transport
Voorlopig, totdat we omkomen in duurzame energie, wordt waterstof gemaakt door methaan (aardgas) met stoom te kraken. Hierbij komt veel CO2 vrij en bovendien kost het veel energie om te maken. Waterstof kost daarom €12 per kilo. Daarmee is het voor auto’s  een te kostbare “brandstof” als je het vergelijkt met traditionele brandstoffen, en al helemaal vergeleken met rijden op accu’s. Maar waterstof heeft wel het voordeel dat het snel te tanken is en, als ruimte geen probleem is, makkelijk meegenomen kan worden. Vooral voor zwaar transport en wellicht vliegen, is het op termijn een bruikbaar alternatief voor fossiel. Ik juich om die reden experimenten met waterstof van harte toe.

De Hesla
Deze omgebouwde Tesla is een demonstratieproject om te laten zien wat mogelijk is met conversiekits. Voor nichetoepassingen kan het best praktische zijn om elektrische voertuigen te hebben met een zeer ver bereik. Mijns inziens een nichemarkt maar er kan veel kennis mee vergaard worden voor conversie van zwaar transport, een toepassing waar ik waterstof wel in een glansrol zie.

 River Simple
Een kleine brandstofdcelauto (met een energiebuffertje van ultracaps)

Waterstofopslag

Waterstofbromide

Beste Projectontwikkelaars van Nederland, Beste Jan

Beste Jan Fokkema van de Neprom,

We lazen van de week uw hartstochtelijke betoog voor aardgasvrij bouwen.

Artikel van Jan Fokkema in het AD over de noodzaak het gasloos bouwen

Ik ben adviseur duurzaam bouwen en uw klanten, kopers van nieuwbouwwoningen, kloppen wekelijks bij mij aan om te vragen of ik kan helpen hun toekomstige huis alsjeblieft alsjeblieft duurzaam kan helpen maken. Dit mondt meestal uit in communicatie als deze uit een brief die ik van klant kreeg die ik trachtte te helpen:

Vanwege de lamlendigheid van o.a. uw organisatie die succesvol aandrong op uitstel van de nieuwe 0.2 norm per 1 januari van dit jaar.  De huidige EPC eis van 2015 (0,4 voor woningen) is daarom nog steeds geldig  en een stap op weg naar de EPC 0 in 2020 lijkt verder weg dan ooit.

De communicatieafdelingen van uw leden schepen mijn klanten dus af met lulkoek over “is al zeer energiezuinig”, de klant krijgt in 2019 een woning uit 2015. Als hij geluk heeft tenminste, want de kierdichtheid wordt door de bouwambtenaar niet gecontroleerd bij de oplevering, dus U komt weg met lekke ramen en deuren en aansluitingen ook. (Aantoonbare praktijkcases beschikbaar).

Die “bindende afspraken met derden” gaat vooral over de marges op die verrekte gasketeltjes. Daar ploft een project toch niet op?

Hieronder de woningen waarover mijn laatste poging ging. Ik vraag helemaal niet om een herontwerp, maar om een paar miniscule aanpassingen:

  • Verplaatsen ventilatiepijpjes naar het noorddak (p.m.)
  • niet plaatsen van de CV-schoorsteen en CV (-€2000)
  • plaatsen van de Velux in maat en stramien van een volledig met PV-bedekt dak (kleine aanpassing in maatvoering dak, p.m.)
  • een doorvoer van 10cm voor leidingen van een warmtepomp in de achtergevel (PVC-pijp 10 cm, €50)
  • een eerlijke prijs voor een volledig met PV-bedekt dak. (actuele prijs minder dan €0,50 per Wp)
    • het liefst zou ik de pannen achterwegen laten en een indaksysteem hebben (upsell kans voor jullie, 15 panelen per woning )
    • Aanbieding in mijn mailbox vanmorgen : Mono Duo Black Frame 320 Watt→  Palletprijs (32 stuks) € 0,49  wattpiek
    • een loze leiding voor de laadpaal bij de hoekwoningen (PVC-pijpje, €5)
      • Upsell kans : alvast bedraad aanleggen 3x35A kabel, €25)
    • een paar extra leidingen voor betere ventilatie en extra ventielen in de peperdure breedplaatvloer die daar speciaal geschikt voor is.
      • vermoedelijk enkele €100, Upsell-kans
    • extra doorvoer naar meterkast voor regenwatercircuit (PVC-pijp 10 cm, €50, 20 meter waterbuis naar de WC’s (€100)
      • kans voor jullie : levering van het regenwaterbuffer

    Ik heb geen idee waarom het huis hier trouwens €10-15k duurder van moet worden. Met de uitgespaarde CV kan de klant voor 6-7k een LWWP kopen, dat gaat zeker lukken.

    Er zal geen ambtenaar zijn die deze wijzigingen niet zal accepteren, er hoeft niks gesloopt of verbouwd. Klant blij, extra omzet voor uw leden.

    Maar niks hoor, de klant moet over 10 jaar zijn bijna nieuwe ketel, waar nog geen 5000m3 aardgas in verbrandt is, laten weghalen en met betonboor alle sparingen laten boren waar hij u 10 jaar geleden om vroeg. Voor alsnog een warmtepomp.

    Ik heb dus de volgende vragen voor U:

    • Hoe en in welke fase kan mijn klant WEL invloed uitoefenen op het ontwerp
    • Hoe kan mijn klant mij daarvoor bij U aan tafel krijgen zodat uw leden niet zelf elke keer het wiel hoeven uit te vinden, ik help graag.
    • Uw leden zijn momenteel duizenden en duizenden spijthuizen aan het bouwen die de komende 10 jaar allemaal voor een veelvoud van die 10-15k gerenoveerd moeten worden. Wat gaat u daar aan doen?

    Om op uw “consistent Rijksbeleid” terug te komen, daar heeft U het helemaal niet over gehad, en dat hoeft ook helemaal niet, het enige wat nodig is is dat U naar uw klanten gaat luisteren.

    Met vriendelijke groet,

    Lars Boelen, 06-23861080

    PS: Ik heb nog een tip: schrap het woord energieneutraal uit uw vocabulaire, ePOS is de toekomst!

Afscheid van m’n zusje

** ik leg 3 handjes Aarde uit Kirstens moestuin op haar kist **

26 Augustus Gerard, Pa, opa

28 Augustus Mieke, Ma, oma

30 Augustus Kirsten

De nieuwe verjaardagskalender ….. (Kir hield altijd wel van wat drama)

De begrafenisondernemer wees ons er woensdag op dat je vieze nagels had, hij zou zorgen dat dat weer helemaal netjes zou worden. Maar we vroegen hem het zo te laten…

rouwrandjes noemen ze deze geloof ik ….

 

Verdomme Kir,

Ik ben het eigenlijk wel zat om hier te staan, weet je dat?

Het minste wat je had kunnen doen was een of ander bizarre ziekte krijgen zodat we nog een half jaartje naar het ziekenhuis hadden gekund, om wéér een schriftje te vullen met die heerlijke zwartgallige Boelen-humor waar we met z’n allen zo goed in zijn geworden de afgelopen 25 jaar. We hebben een boekenplankje vol van die schriftjes.

Maar het heeft niet zo mogen zijn…..

Jij en ik hadden geen heel intense relatie, we spraken elkaar een paar keer per jaar, en dan nog liever in de tuin lekker barbecueën bij jou of mij dan via de telefoon, en het was ook goed zo.

Onze broer-zus relatie concentreerde zich eigenlijk meer in een aantal intensieve episodes dan dat ie voortkabbelde.

Zo deden we samen een duikcursus op Aruba waar we met ons verse duik-diploma duikflessen huurden en op jacht gingen naar vliegtuigwrakken vol Baracuda’s en schildpadden. Op een van onze eerste duiktrips vlogen we samen lachend en gierend door een onderwaterkanaal waar het net eb werd. Wisten wij veel, naar buiten ging geweldig, zwevend langs de mooiste koraalriffen op aarde.(SUPERMAN). We kenden alle vissen bij naam, en vooral de REDLIPBLENNIE, zoals jij dat uitsprak,  is me altijd bijgebleven. Op de terugweg ontdekten we dat de stroming die op de heenweg zo leuk was geweest op de terugweg eigenlijk gevaarlijk sterk was, we moesten ons met grote kracht aan de rotsen terug klauteren naar de kant. Uitgeput kwamen we samen aan de kant, elkaar aankijkend zo van….. OKEEEEE, dat was behoorlijk dom”.  We hebben nooit iemand vertelt hoe link het eigenlijk was en gingen de volgende dag lekker opnieuw duiken. Wat een ervaring!

Redlip Blenny. © Sharon Baron, All Rights Reserved.

Een poos later trof ik je tijdens mijn vakantie door Amerika in Bosten waar je au pair was, helemaal alleen, in je uppie, STOERRRR. Lachen gieren brullen om die rare Amerikanen met hun emmers pindakaas en jam, en samen naar een echte baseballwedstrijd.

Later had ik weleens moeilijke gesprekken met je die eigenlijk Pa had moeten voeren. Althans, ik vond dat ik mijn gedachten over keuzes die je wel of niet maakte met je moest delen. Was vast niet altijd makkelijk voor je, maar ik geloof dat je zo ongeveer al mijn advies naast je neer hebt gelegd. En GOD wat ben ik daar achteraf blij mee!

Kijk hier nou eens! Je drie schatten van kinderen, Jaimy, mijn mooie stoere nicht, en Sem en Mike die me woensdag voor het eerst inmaakten met “bekminton”. Samen met Maurice kocht je een oude boerderij waar jullie je droom gingen waarmaken. Pa zou denk ik een waterdichter huisje voor jullie uitgezocht hebben, maar die kon er gelukkig niks meer over zeggen. Jullie hadden je boerderij, met schuren, werkplaats een stuk land en zelfs een eigen wervelstorm. Voor 1x trof het geluk jullie en zwermde die precies om de boerderij heen.

Je hebt Maurice, je kinderen, een halve dierentuin en jouw moestuin en stiekem zijn we allemaal stik jaloers dat jij WEL zo jong al je droom achterna bent gegaan. Misschien niet met een vastomlijnd plan maar wel met het lef om er maar gewoon aan te beginnen omdat je wist DAT was wat je wilde.

En weet je, grote broer heeft zich ook door jou laten inspireren toen ik besloot om voor mezelf te beginnen. Gewoon aan een droom beginnen te bouwen, ook als het plan vooraf nog niet helemaal helder is. Dankjewel voor je inspiratie lieve Kir.

Enne, Jaimy, Sem en Mike. Laat nooit iemand je wijsmaken dat vieze nagels niet netjes zijn, want hier, dit hier, DAT is pas leven, en dat is wat jullie mama met jullie gedaan heeft, vergeet dat nooit!

(Kirsten werd 44 jaar en overleed 30 augustus 2017 zomaar, in haar slaap, aan een hartstilstand. Ze laat haar man Maurice, dochter Jaimy, en zoontjes Sem en  Mike na)

 

Autonomous Big City Travel

A week in Paris has opened my eyes on how inevitable the autonomous driving future really is. I live in the South of Holland and try to live a Practice What You Preach live because I am very concerned by the prospect of what our continued Western lifestyle will mean for the future of planet Earth. So I took the train to Paris for a week long holiday. 
Traveling by public transportation means planning ahead so days before my trip I looked the departure times of the trains and I got the scare of my life: In order to be in time for my 12:00 pm Thalys from Rotterdam to Paris I had to leave my house at 8 AM because half way my journey a bridge was being repaired. It meant I had to leave 2,5 hours earlier than if trains ran regularly. Just to get to the starting point of my journey.


I decided that starting the day with the delay risk of 4 train switches was not going to increase my relaxation I decided to drive my hybrid to Rotterdam, create some unnecessary CO₂ and park there. Practice what you preach goes a long way but I don’t go so far as to ridicule myself.
The Thalys was right on time although I don’t understand why I had to be at the platform half an hour early. The coffee in the station was great and I got on my first High Speed Train ever!
Within minutes of departure the train was comfortably blasting with 300 km/h in the direction of Paris, first stop Antwerp. There the train had to wait for a full hour because between Antwerp and Bruxelles an accident had happened. 

This was when I realized how highly inflexible the railway infrastructure really is: hundreds or thousands of people are stranded because somewhere in the system somebody didn’t look out and got run over by a train. All Trains on both sides of the accident have to wait till the track is made available again. On a highway you get a traffic jam but at least 2 of the 3 lanes are usually available shortly after something happens and you can take an exit to drive around a problem.
Anyways, we arrived fossil free in Paris an hour late. No big deal because I was in holiday mode. The total travelling time (6:40) from my house to Paris was substantially longer than had I driven point to point. How would this travel scenario roll out in a not so distance future autonomous EV world? Would I order a vehicle to bring me from Weert to Paris in 4,5 hours while I was enjoying blogging in the back seat? Absolutely!


I walked to my hotel with my roller suitcase, enjoying the Big City sound, smell and buzz. My eye immediately caught the numerous Toyota Hybrid cabs (mostly Prius), busses, botched cars and triple wheel motorcycles. My hotel was just ten minutes walking from Gare du Nord, in the middle of a busy neighborhood.
The next morning I got myself a public transportation chipcard (valid for ten years, 5€) and ordered a 1 week unlimited travel fee for just €23 and was ready to go. Paris had an amazing subway network and you can get from anywhere to anywhere and the frequency of the trains is amazing, can’t remember having to wait more that 3 minutes.


I really enjoyed the rides to get around town. But once you get back out in the streets you notice that there is an even denser network of buses overlaying the subway network. The sound of the buses is everywhere and the (tourist) buses are followed by at least ten taxis and 50 personal transportation devices (including occasional public bikes). In numerous streets you see really dirty shared public EV’s charging and occasionally you actually see one moving. The idea is cool but who wants to drive such a dirty not looked after piece of shit?


Paris is a pandemonium of people moving around all the time and I sat down at one cafe to think out this blog….
Just close your eyes and fast forward 10 years:

  • all the taxis are replaced by autonomous Uber/Tesla EV’s. Not Model S, not model 3, but more something like a Smart. Taking up no space and moving 2 people at a time over empty boulevards
  • All the dirty public EV’s are gone, because they are charged and maintained outside the city 
  • Nobody uses buses because point to point travel with an app is way easier and cheaper
  • No cars parked anywhere
  • Air quality improves big time
  • Noise level improves big time 
  • I think metro will survive because it is already fully electric, quiet, fast and really cheap

I am sure this city is absolutely ready for this autonomous EV revolution. They have done many experiments with public and shared services and paying for taxis. Autonomous EV’s will revolutionize the Paris experience, in a very good way.
If you want to enjoy the diesel noise and smoke and a million dented cars, you better hurry, they won’t last.

PS. For the major Paris : immidiatly forbid new fuel powered two/three wheelers and mandatory replacement by 2020, quickest win for cleaner air and less noise,

Nachtelijke Spierkrampen (NS) – 2 fabels en 1 oplossing

Toen ik mijn lief leerde kennen lag er aan het voeteneind onder het laken een hard blok…. een oud afgebrokkeld stuk zeep ontdekte ik. Zoals dat in de begindagen van een relatie gaat probeer je van dat soort eigenaardigheden niet te veel te vinden maar ik vroeg er toch maar eens voorzichtig naar. “Ik heb ‘s nachts spierkramp en Sunlight-zeep is daar een perfect huismiddel tegen”. Ik leidde daar uit af dat de krampen effectief onder controle waren maar dit bleek niet het geval. Maar de zeep mocht niet uit bed. “De zeep er uit, dan jij er ook uit”, nou dan weet je het wel.

Tijdens de verhuizing van mevrouw haar huis naar het mijne raakte het stuk zeep kwijt. Paniek, en mijn schuld vermoedde ik. En waar krijg je in 2017 nog antieke Sunlight-zeep? Ik dacht dat dat al sinds 1973 niet meer gemaakt werd. Maar internet bood uitkomst! Het wordt nog steeds gemaakt! De koerier bezorgde ons een gezinsverpakking waarmee we makkelijk de 22e eeuw gaan halen. *)

Tijdens het avondeten staat ook half Dokter Vogel op tafel met het hele assortiment tegen overgangsklachten. Maar ook Magnesium en Calcium supplementen en veel drinken, alle adviezen tegen kramp werden opgevolgd.

Je verwacht natuurlijk dat met een vers stuk zeep en al die homeopathie de klachten effectief onder controle te houden zijn maar dat is niet echt het geval. De afgelopen weken werden de kuit- en voetkrampen zo erg dat ik er ‘s nachts uit ging om te helpen ze weg te masseren. En dan voel je dus ook dat het geen gepiep is van mevrouw: keiharde staalkabels en tenen die recht omhoog staan.

Genoeg is genoeg

Tijd voor medicijnen dacht ik en ik trok m’n Google outfit aan. “Spierkramp voeten nacht” bracht me al bij de eerste hit de oplossing: Nachtelijke Spierkrampen (medische term NS) is een veel voorkomende klacht bij vrouwen in de overgang”….. Bingo.

Inhibin

Er is ook een geneesmiddel voor verkrijgbaar : hydrokinine, merknaam “Inhibin”. €17 bij de apotheek zonder recept voor een maand.

Effect

Voor de behandeling : 10 van de 14 nachten heftige kramp

Eerste nacht van de behandeling : geen kramp, doorgeslapen. Tweede nacht idem, derde ook……..

Eerste week na de behandeling : geen kramp, 1x lichte aanzet tot kramp die door been optillen meteen verdween.

Ik denk, ik schrijf er maar een stukkie over want volgens mij zijn er massa’s vrouwen die met kramp slapen en zich arm kopen aan Sunlight en homeopathie terwijl er dus gewoon een oplossing in het schap ligt.

Europa

Inhibin, eigenlijk de ouderwetse kinine, die vroeger tegen malaria gebruikt werd, in een capsule. Helaas zit er ook lactose in. Ik zou graag willen weten waarom want daardoor is het middel minder fijn voor mensen met Lactose-intolerantie. Het is in Europa alleen verkrijgbaar in Nederland en Portugal. Raar, wat zou daar de reden van zijn? Het lijkt me dat de markt gigantisch is.

WAARSCHUWING

LEES DE BIJSLUITER EN, BIJ TWIJFEL, RAADPLEEG JE HUISARTS! ER ZIJN NAMELIJK NOGAL WAT BIJWERKINGEN EN SITUATIES WAARIN JE HET NIET MAG GEBRUIKEN!

*) AH schijnt dit placebo-middel ook te verkopen 

Van Eerste Hulp bij Opdracht naar EnergieHulp bij Ontwerpen

Plushuis klant Architect

Gisteren kregen we weer een nieuwbouwklant aan tafel met de vraag: “is de CV-ketel in het ontwerp van de architect nog te vervangen door een warmtepomp of is de woning daar helemaal niet geschikt voor?”. EHBO noemen wij dat: Eerste Hulp bij Opdracht tekenen. Want zo voelt het echt, verbanddoos op tafel en redden wat er te redden valt. De handtekening onder de bouwvergunning is immers net droog, de bakstenen zijn al besteld, en wij van Plushuis mogen proberen van het droompaleis zo’n “nul-op-de-meter woning” te maken.

“Zo heet dat toch, als je geen energierekening hebt?”
Mensen hebben geen idee wat er allemaal komt kijken bij een doordacht (energie-)ontwerp van een woning. Als we pas aan mogen schuiven als de bouwvergunningaanvraag al de deur uit is dan kunnen we meestal niet veel meer dan pleisters plakken.

Echte Hulp bij Ontwerpen
Als je ons diep in ons hart kijkt dan willen we eigenlijk al aanschuiven als de architect gaat schetsen met de klant. Dat klinkt alsof we op de stoel van de architect willen gaan zitten, maar dat willen en kunnen wij helemaal niet! Wat we wel heel goed kunnen is onze ideeën uitwisselen met onze klanten en hun architect over beschaduwing van raampartijen, zonwering, de beste keuze van het energiesysteem (warmtepomp, of niet…) en de slimste inbouwplaats daarvan, de ventilatiewijze en het goed inpassen van ventilatiekanalen en de wandopbouw om er maar een paar te noemen. Het voelt nu echt heel onaardig om aan de klant te moeten vragen of de overstekken bewust zo klein gekozen zijn terwijl de architect al lang weer uit beeld is. En of de bakstenen gevels een eis waren uit het bestemmingsplan of dat dit een eigen wens was.

Door een paar van dit soort vragen te stellen aan de klant aan tafel komen zij er (soms met een schok!) achter dat er over de energiezuinigheid, de duurzaamheid en het dagelijkse comfort van hun ontwerp nog veel te weinig is nagedacht.

De echte kosten van een nieuwbouwproject
Woningen worden veelal ontworpen en gefinancierd op basis van maar twee aspecten : De omvang van de hypotheek en kwaliteit op basis van de Laagste Prijs Garantie. Door op een andere manier te kijken naar “kosten” en die vermaledijde “Laagste Prijs Garantie” kunnen we de klant vaak hele goede diensten bewijzen.

Mensen kijken raar op als we ze vertellen dat we een bijna gratis extra hypotheek van €25.000 kunnen organiseren als het energieplan voorbij nul-op-de-meter gaat. Wij nemen onze klanten mee op een tijdreis van 5, 10 tot wel 30 jaar en kijken door die toekomstbril naar hun droomhuis. De kostprijs van de woning blijkt dan opeens maar een van de aspecten te worden en de meerinvesteringen in echte kwaliteit blijken opeens logisch, haalbaar en betaalbaar*.

Plushuis met meerwaarde 
Als Plushuis werken we er hard aan om het concept van de energieadviseur bekender in de markt te maken. Met bijvoorbeeld dit toonaangevende project hebben we onze meerwaarde voor onze klanten glashelder bewezen.

Plushuis hulp leidde tot grote sprong in comfort en duurzaamheid
Plushuis hulp leidde tot grote sprong in comfort en duurzaamheid

Ook in renovatieprojecten werken we nauw samen met de architect en de aannemer. De Plushuis adviseur treedt daarbij op als het coördinerend aanspreekpunt voor alle energie- en duurzaamheidszaken. Met onze uitgebreide rekentools in onze gereedschapskist berekenen wij de optimale opbouw van de thermische schil en de bijbehorende energie- en ventilatiesystemen.

Aanraders
Wij kennen in elke regio waar wij actief zijn architecten die duurzaam bouwen volledig in de vingers hebben. Wij overleggen regelmatig met hen over nieuwe ontwikkelingen en inzichten.

We raden hen van harte aan, en zij ons.

Met Plushuis van bouwbesluit naar Nul-op-de-Meter, en beter!

Plushuis-adviseur Midden-Nederland: Nicolaas van Everdingen06-43148464 
Plushuis-adviseur Zuid-Nederland: Lars Boelen06-23861080

 

DISCLAIMER *)
Plushuis is vooral GEEN financieel adviseur! We helpen/adviseren klanten om zelf zaken uit te zoeken waar ze eerder geen weet van hadden en dit te bespreken met hun financieel adviseur. Alle advies wordt uitsluitend gegeven van uit het idee een comfortabele en energiezuinige woning te realiseren.

Het platte dak van m’n aanbouw na-isoleren (2/2 : praktijk)

(dit is een vervolg op de theorie die ik gisteren behandelde)

Dag 1 : slopen

De biologische isolatiematten van de jongens van de Groene Bouwmaterialen  (van harte aanbevolen, perfecte service en goed advies) waren er op de afgesproken tijd.

Kamer afgeplakt (volgende keer ook de vloer afplakken, hoewel de schrobbeurt na afloop een perfect schone vloer achterliet, schoner dan hij ooit geweest is)

Hak

Stukjes hardboard en een doorkijkje naar de aftimmering buiten met wat plukje ingepropte steenwol boven het kozijn.

Dat schiet op

Zoooooo, nu even de raggels er uit en isolatie er in!

(Maar eerst even de tocht boven de stalen draagbalk weghalen). Please note midden onder : 1 van de miljoen muizenkeutels die van het plafond vielen tijdens het slopen.

en zorgen dat de isolatiematten straks mooi aansluiten

Dag 2 : isoleren

De eerste houtvezelplaat zit er in, “vol en zat” zij m’n metselleraar ooit 🙂

Kijk, dat gaat lekker! Oplegging van de stalen balk met doorkijk naar de spouw, notice de 12 jaar oude hulpspijker met touwtje die de aannemer gebruikte om de raggels op hoogte te stellen.

Zo, dat zit er in, wel stoffig die vezelplaten…

…  snel de kamer weer stofvrij maken met het piece de la resistance: De intelligente dampremmer die het koude dak DROOG gaat houden. Rondom aan de muren vastgeplakt (advies Groene Bouwmaterialen) en de naden met professionele tape.

Raggels terug.

Dag 3 : Gips er in 

“Klaar”. Met lief afgesproken dat we de boel strak gaan laten stuken, niet prutsen met vuller en structuurverf.

In plaats van een tochtige Rc “3” die het was is het nu een echte Rc7, tochtvrij.

Mission accomplished.