Slapende Reuzen – Het wapen tegen ALT-rechts

Dat is het natuurlijk! Dat ik dat niet eerder zag!

Wij, de slapende reuzen hebben een ongelooflijke macht om de extreemrechtse groeperingen en trolwebsites terug te brengen tot de proporties die bij ze past : die van een marginale groepering aan de rand van de samenleving.

Wat is er gebeurd? Sinds een paar jaar zijn er allerhande extreem rechtse, haatzaai en nepnieuwssites als Breitbart, GeenStijl en Dumpert ontstaan die  debiele randfiguren sterken in hun idee dat ze mainstream zijn. Door de overweldigende aandacht voor die sites begint de genuanceerde media ook aandacht te besteden aan de neppers.

Advertentiemarkt

Hoe komt het dat die nepnieuwssites zo groeien? Dat komt doordat ze als school piranha’s groeien : een druppel bloed in het water leidt tot een feeding frenzy. Die feeding frenzy, dat is waar het om gaat. Dat is namelijk het geld dat ze verdienen met hun websites. En dat geld krijgen ze van U en mij! Elke keer als we verontwaardigd (of verlekkerd) een artikel op Breitbart of vergelijkbare site aanklikken worden er advertenties geladen. Die advertenties worden daar geplaatst door advertentiemakelaars die in opdracht van adverteerders zorgen dat het merk zoveel mogelijk door zoveel mogelijk ogen gezien wordt. Maar de adverteerder weet vaak helemaal niet meer dat zijn advertentie naast een artikel over ongure onderwerpen staat.

Het probleem

Wat naar mijn mening HET probleem is met deze advertenties voor, pak hem beet, Hema-worsten, is dat voor de neutrale nieuwsconsument het abjecte nieuwsartikel gelardeerd wordt met heel vertrouwde normale Nederlandse dingen. Maar het is NIET normaal. Als je de Hema belt om te vragen: “Willen jullie mijn artikel over het deporteren van buitenlanders sponsoren” dan gooien ze de hoorn op de haak, misschien bellen ze zelfs de politie. Maar door advertentiemakelaardij, zo zal ik het maar noemen, gebeurt het wel. En langs die route worden onze gezamenlijke breinen dus omgeprogrameerd : “Hema sponsort dit dus het zal wel OK zijn”.

Dit moet stoppen! En dat kan gelukkig.

Enter the Giants

Als alle redelijke mensen zich organiseren en de adverteerders er attent op maken dat ze extreemrechtse en verkrachtingverheerlijkende websites sponsoren dan is de kans groot dat die adverteerder de advertentiemakelaar opdracht gaat geven om niet meer op ALT-sites te adverteren. Als die advertentiemakelaar niet luistert dan wisselt de adverteerder naar een makelaar die wel sociaal verantwoord ondernemen in z’n vaandel durft te zetten. Binnen no time zullen er geen Hema-worsten meer op Breitbart staan, maar alleen nog paramilitaire zaklamp-reclames die gezonde mensen afschrikken.

Wat kan jíj doen?

  • maak een screenshot van een ALT-nieuws website waarop de advertentie te zien is
  • Zoek het Twitteraccount van dat bedrijf op
  • Schrijf een nette Tweet aan dat bedrijf waarop je ze op de advertentie wijst
  • zet ‪@slpng_giants_EU‬ in de tweet, zij houden bij welke bedrijven adverteren
  • Klaaaaarrrrrr!

Zo kunnen we de asymmetrische oorlog omkeren en verslaan met hun eigen wapen : geld.

We hoeven trouwens niet bang te zijn dat dit wapen ingezet wordt tegen gematigde media, want “Beste @WakaWakaLight, weten jullie dat jullie advertentie op de website van de @Volkskrant staat?” maakt vast niet zoveel indruk 🙂

Vervolgstap

Er moet een blacklist komen van websites die advertentiemakelaars aan kunnen bieden aan hun gewone Nederlandse spulletjes en reizen verkopende klanten met de vraag : “wilt u dat we voorkomen dat uw merk in relatie gebracht wordt met Nepnieuws en Nazisympatisanten?”. Is vast een markt voor.

De markt gaat het normaliseren van extreem rechts oplossen! Hoe cool is dat!

@LarsBoelen

 

PS.

Het probleem moet natuurlijk opgelost worden in de boardroom waar de CSO de CFO aanspreekt op zijn gedrag. De marketing manager moet van hem op z’n flikker krijgen dat ie niet checkt waar de advertenties van het bedrijf allemaal landen, dat ie alleen maar probeert te scoren met hoeveel “views” een advertentie wel niet gehaald heeft. Kwaliteit voor kwantiteit.

Elke sollicitant afkomstig van een Defensie advertentie op GeenStijl leidt direct tot de instandhouding van het seksismeprobleem bij Defensie. De mekiamarketeer is daar verantwoordelijk voor. Eis van je advertentiemakelaar maatschappelijk verantwoord ondernemen, weigert hij? Daar is het gat van de deur!

PPS.

Ik denk dat er twee soorten trollen zijn : maatschappelijke losers die anoniem hun frustraties kunnen uiten en daar een grote persoonlijke voldoening uit halen, ze bloeien op van van de likes op hun ongure reacties.
professionele trollen : nepaccounts van breitaart/Geenstijl-medewerkers die proberen ophef te veroorzaken om zo meer reageerders naar de webpagina te lokken en zo meer geld te verdienen door de weeffout in het advertentiebrokeren.
De tweede soort trollen zijn erger maar ik vermoed dat de 1e soort winstgevender is. Misschien dienen de tweede zelfs wel om de 1e categorie op te warmen?

Reacties

2 reacties op “Slapende Reuzen – Het wapen tegen ALT-rechts”

  1. Je kan ook op het blauwe driehoekje rechtsboven in sommige ads linken naar Google Adsense en daar de site rapporteren als ‘The site promotes racial intolerance, or advocacy against an individual, group, or organization.’

    1. Dat is een goeie, dank!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *