Duurzaamheid verkopen: Wife Acceptance Factor

Lieve echtgenotes van Nederland,

Zo, week 6 in de duurzaamheid zit er op en de eerste sets zonnepanelen zijn verkocht. Maar een heel veel groter deel van mijn uitgebrachte offertes ligt op de keukentafel, naast de bank of verstopt in het nachtkastje.

Uhh??.. Hoor ik u denken…. Ja inderdaad, verstopt in het nachtkastje. Ik weet dat omdat ik nu, na drie, vier keer na-bellen al een paar keer het hoge woord heb horen uitspreken:

– “Om persoonlijke redenen zien wij af van de zonnepanelen” (daar waar mevrouw de broek stevig aanheeft) 

– “Mijn vrouw vindt ze niet mooi” (waar de scheiding al wat dichterbij is)

En ik vind dat eigenlijk heel jammer. Niet alleen omdat ik een uur in de auto zat, een uur lang het product, proces, voordelen, klantwensen, toekomstbeelden en wat al niet meer de revue liet passeren en een uur stak in offerte op papier zetten en controleren. Dat is het risico van het vak, dat heb ik ingecalculeerd. En als de business case tegenvalt door net iets teveel schaduw dan heb ik daar vrede mee. Nee ik vind het vooral zo jammer dat er de komende 5 jaar in huizen X, Y en Z het onderwerp “de energietoekomst van Nederland” niet meer aan de orde komt.

Maar we hebben haast dames! In 2020 is het gas op en Poetin levert het niet als vriendendienst hoor! En onze aarde heeft al helemaal geen tijd meer om naar uw esthetische bezwaren te luisteren.

En het verbaast me eerlijk gezegd ook, Nederlands grootste duurzaamheidsambassadeurs zijn allemaal vrouw: Marjan Minnesma, Liesbeth van Tongeren, Anne-Marie Rakhorst, Marianne Thieme, Anne-Marie Pronk, @StoereVrouwen, @ClimateBabes en noem ze maar op. Kom op dames, sluit U aan!!!

Dus nog 1 keer: ik lever alleen maar mooie en kosteneffectieve systemen, die tot ver na uw pensioen de vaste lasten sterk terug dringen. Als u een schuin dak heeft dan lever ik indien gewenst passtukken zodat er geen lelijke trappertjes op uw dak komen, en als U nu “ja” tegen uw echtgenoot zegt dan bent u daarna, beloofd, 25 jaar van me af.

Jullie aller Lars

XXX 

——————————-

Dank @StefanvdEijk voor de titel 🙂


Reacties

3 reacties op “Duurzaamheid verkopen: Wife Acceptance Factor”

  1. Leo van Lierop avatar
    Leo van Lierop

    Lars, dapper dat je hierover begint! Volgens mij is geslacht en klimaat nog een beetje een taboe. Maar beide hebben duidelijke minpunten die klimaatverandering bevorderen.

    Vrouwen vinden uiterlijk belangrijk (die van geen zonnepanelen op het dak kon ik nog niet), kopen vaak nieuwe kleren en zijn sneller geneigd iets te vervangen als er iets uiterlijk iets mis mee is en zijn vaak kouwelijk. Oh en dat nog dat andere taboe, kinderen krijgen.

    Mannen kunnen er ook wat van met hun grote auto’s, rijden vaak te hard en eten veels te veel vlees, willen vaak dingen groot hebben.

    Wat beide fout doen daar kan je een grotere lijst van maken. Overigens, er zijn gelukkig een heleboel positieve uitzonderingen, dus voel je niet aangesproken door wat ik heb gezegd! Maar laten we het onderwerp niet onder het tapijt vegen, want het bestaat.

    1. Ja, wij kunnen er zelf ook wat van natuurlijk :-). Maar we moeten iig van beide kanten de ernst inzien inderdaad.

  2. […] vind zonnepanelen cool en mooi maar niet iedereen kan of wil ze plaatsen of betalen. Wel kan iedereen via windaandelen zijn eigen CO2-vrije energie […]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *