UPDATE : 30 november 2015
Vandaag werd bekend dat Deutsche Bank in opdracht van Inbev belastingontduikingsplannen ontwikkelde, zodat de al lage belastingen tot het niveau nul teruggebracht konden worden…. Veel leesplezier!
——————————————–
Een paar maanden terug reed ik op de snelweg toen mijn aandacht afgeleid werd door een vrachtwagen vol Spa Blauw met achterop een merkwaardige tekst : “Een schone snelweg rijdt véél lekkerder”.
Ik vond dat raar, de weg spoelt regelmatig schoon door de regen, de meeste auto’s gaan door de APK tegenwoordig, en er worden niet echt veel oude koelkasten in snelwegbermen gedumpt, dus wat zou daar nou achter zitten?
Ik begreep het niet en vergat het. Tot ik van de week een vrachtwagen vol SiSi met de zelfde tekst zag rijden. Dat kon geen toeval meer zijn.
Google bracht me vanmiddag het antwoord : InBev (van o.a. Jupiler, SiSi, Spa Blauw) vindt het nodig om zijn GreenWashing expliciet te maken: maatschappelijk verantwoordelijk ondernemen om “The best beer company in the world” uit te kunnen hangen.
Wat is dat eigenlijk “maatschappelijk verantwoord ondernemen”. Voor de een betekent het dat je met al je personeel, toeleveranciers en andere stakeholders je complete productieproces ombouwt naar CO2-neutraal, circulair, zonder afvalstromen en dat je schoon en sociaal producten maakt die lang meegaan en gerepareerd kunnen worden.
Voor de ander betekent het dat je een reclame bureau in de hand neemt die tegen zo laag mogelijke kosten een vette slogan verzint die voor zo laag mogelijke kosten maximaal MVO imago-rendement oplevert.
InBev behoort overduidelijk tot die laatste verderfelijke categorie. Want dat bedrijf is verantwoordelijk voor miljoenen halveliterflesjes Spa Blauw, kraanwater dat honderden kilometers vervoerd wordt en in fossiele verpakking in verpakking in verpakking “zo efficiënt mogelijk gedistribueerd” wordt.
Het eerlijke verhaal is natuurlijk dat InBev met zijn immense wagenpark de Nederlandse snelwegen volplempt met diesel verslindende vrachtwagens om volstrekt overbodige producten met gigantische bergen niet afbreekbaar verpakkingsmateriaal half Europa door te sleuren.
Ha! Een schone snelweg rijdt lekkerder, BRAAK! Ga je schamen met je reclamebureau. Ga jezelf omdenken! Help KRNWTR aan een gigantische naamsbekendheid, verkoop siroop in plaats van aangelengde limonade op basis van kraanwater. Ga de hort op in Den Haag en dwing 50ct statiegeld per flesje af. DOE IETS, maar flikker op met je stinkvrachtwagens vol onheuse reclame.
Onze snelwegen zullen een stuk leger zijn als jullie stoppen met Spa en SiSi, DAT rijdt pas lekker!!
Geef een reactie