Na alle boze blogposts over schaliegas, Aldel, Schiphol, peakoil en de vliegerij ga ik op “De Dag van de Duurzaamheid” eindelijk de blik vooruit werpen en constructief over de toekomst schrijven. Zoals genoegzaam bekend bij mijn lezers ga ik ervan uit dat onze samenleving snel moet veranderen om een dramatische klimaatverandering te voorkomen. Als extreem rijk land aan ons de morele plicht om daarin het voortouw te nemen om zodoende ruimte te maken voor (tijdelijk meer) CO2 uitstoot van opkomende economieën in Azië, Zuid-Amerika en Afrika.
Deze serie gaat zich richten op vier noodzakelijke verandergebieden:
1) Defossielisering (mijn spelling checker kent dit wordt nog niet maar ik heb het echt nodig om te omschrijven wat ik noodzakelijk acht) van onze huishoudens qua aardgas
2) Kolenvrije Elektriciteit
3) Defossielisering van ons vervoer
4) Defossielisering van onze industrie
Vandaag : Defossielisering van de huishoudens
Sinds we in de jaren ’60 onze samenleving hebben omgebouwd van olie en kolen naar gas hebben we een fantastische infrastructuur gekregen om onze huizen op een betrouwbare, veilige en comfortabele manier warm te houden. Maar met het leegraken van Slochteren doemt er ook het scenario van eeuwige afhankelijkheid van Poetin op. Ik heb eerder vaak gepleit voor de elektrificatie van de samenleving omdat zonnestroom enorm snel veel goedkoper wordt. Binnenkort is er al zoveel zonnestroom in Duitsland en België dat we overdag het licht hier gratis aan kunnen doen. Helaas hebben we daar niet zoveel aan, en ’s avonds en ’s winters doen zonnepanelen ook niet veel. We hebben met zon (en wind ook trouwens) dus een overbruggingsprobleem. Nu wordt er heel hard gewerkt aan oplossingen, en gedeeltelijk ook al uitgerold. Elektrische auto’s hebben namelijk een accucapaciteit die ongeveer twee keer zo groot is als wat we op een avond thuis gebruiken. Als er dus genoeg auto’s aan het net hangen om op te laden, dan kunnen we van heel veel auto’s die de volgende dag niet de volle lading nodig hebben, leentjebuur spelen. Hiermee lossen we voor een groot deel het dag-nacht elektraprobleem op. Blijft over het zomer/winteroverbrugging- en gasprobleem.
Duurzaam Gas
Nu komt het interessante stuk. We hebben namelijk dat fantastische gasnetwerk. Ik heb met de beheerder/ontwikkelaar ervan (GasTerra) contact gehad over proeven die ze aan het doen zijn met het gedeeltelijk vullen van het netwerk met waterstofgas. Dat kan zonder probleem tot 30 volume procent. Met andere woorden, je kan de kraan in Slochteren voor 1/3e dichtdraaien als je elders in het land het net maar bijvult met waterstofgas. Onze kooktoestellen en CV-installaties merken daar niets van! En waterstof kan je, herinner je de scheikundelessen nog, maken uit kraanwater door middel van elektrolyse. Het apparaat dat ze daar op school voor gebruikten was daarin bijzonder inefficiënt, maar er wordt hard gewerkt aan betere oplossingen. Gasgestookte centrales hebben een efficiency van ongeveer 60%, dus als we een methode vinden om elektra met meer dan 60% efficiency om te zetten in waterstof dan doen we het helemaal niet slecht, omdat er daarna nauwelijks meer verliezen zijn tijdens het transport naar uw CV-ketel. Ik noem dit gas voortaan : blauwe waterstof.
Daarnaast wordt er ook heel hard gewerkt aan het maken van pure methaan (grootste bestanddeel van aardgas) uit stroom. Kijk, dan wordt het helemaal tof, want volgens dezelfde bron bij GasTerra kan je de gasleiding ook met 100% methaan vullen, of 30% blauwe waterstof en 70% methaan. En kan de kraan in Slochteren dus helemaal dicht! (over industrieel gas een andere keer meer). Deze blauwe methaan zoals ik dat gas verder zal noemen, kan je samen met groene methaan (koeienscheten) prima in lege gasvelden pompen en ’s zomers aanmaken om ’s winters op te stoken. WAUW! Het lijkt er dus op alsof we een oplossing hebben om de kachel ’s winters aan te houden zonder Poetin!
Wat er nodig is om dit te realiseren is? De techniek bestaat al, en wordt op proefschaal al gebruikt in Duitsland, maar het is nog lang geen gemeengoed, en nog erg duur. Er is dus heel veel onderzoek nodig op onze Universiteiten, TNO en bij onze Gasbedrijven. We voeren de vliegtaks z.s.m. in, die levert 3 miljard op (zie blog van gisteren), en met dat geld gaan we de Duitse onderzoeksgroepen naar de kroon steken en een nationale “Power-To-Gas” (P2G) industrie uit de grond stampen, want als 1 land die nodig heeft, dan is Nederland dat wel. Als we als Nederland in de SolarChallenge de hele wereld jarenlang op achterstand kunnen rijden, en onze voetbalrobots rijden rondjes om onze oosterburen, dan moeten we dat ook met dit onderwerp kunnen! Alleen een sexy toernooi verzinnen (zoiets als RoboVoetbal, maar dan voor Power2Gas machines 🙂 en binnen 5 jaar een draaiende modellen die 85% efficiënt zijn.
Aktiepunten :
– Klimaat akkoord in het ronde archief, Force Majeur!
– ophouden met postcoderozen, en zoveel mogelijk duurzame elektra zo efficiënt mogelijk maken : via wind op zee. Een 1000 kilometer lange kabel verliest nauwelijks 2% vd energie, en voor een elektron maakt die 1000 kilometer niet uit t.o.v. het dak van de supermarkt in de buurt, 0,003 seconde later is hij hier, dus “lokaal opwekken” is een dure hobby.
– ophouden met zeuren dat “het net het niet aankan” elke kilowatt die we overhouden zetten we om in gas, die P2G-centrales zullen de ultieme uitvlakker van netpieken zijn.
– ophouden met zeuren over de “loadfactor” van Windmolens, als ze niet draaien maken we gewoon stroom uit blauwe methaan.
– ophouden met zeuren over chinezen die onze zonnepanelenindustrie kapotsubsidiëren. Als China ons wil helpen door al onze daken vol te leggen met PV zodat zij Poetins gas en kolen kunnen kopen, GEBRUIK VAN MAKEN!
Kom op, aan het werk, geen tijd te verliezen!
Ps. We gaan natuurlijk eerst volop door met ons gasverbruik verlagen (isoleren, warmtepompen), want al ons huidige verbruik vervangen met waterstof en blauwe methaan wordt veel te duur, gordijnen dicht dus vanavond, en het is fris vanavond, mooi moment om op kierenjacht te gaan, suc6!
Geef een reactie