De fossiele lobby heft vanavond het glas, want de vermaledijde vliegtaks is van de baan! Nederland kende van juli ’08 tot juli ’09 die taks en de vliegindustrie implodeerde:
Jaar. Pasg. Vliegbew.
2011 53,5 453.000
2010 48,3 415.000
2009 46,2 418.000
2008 50,0 457.000
2007 50,4 465.000
(passagiers in miljoenen)
Of was het de economische crisis? Anyhow, de vliegtaks werd weer gedumpt, want Schiphol is het hart van onze economische motor en verdient 300 miljoen Euro per jaar! Da’s best veel, of valt dat wel mee? Hoeveel accijnzen en BTW over de verbruikte kerosine droegen ze eigenlijk af?
In 2011 verbruikten we in Nederland met z’n allen:
Benzine 6,3 miljard kilo x (73 cent acc. + 30 cent BTW) = dus 6,5 miljard belastingopbrengst
Diesel 4,1 miljard kilo x (43 cent acc. + 25 cent BTW) = dus 2,8 miljard belastingopbrengst
Kerosine 3,3 miljard kilo x (0 + 0 cent ) = dus 0 euro belastingen, dit zou 3,4 miljard zijn als het kerosine als benzine was belast.
Maar wat is dan die bijdrage aan de Nederlandse economie van Schiphol, dat een douceurtje van 3 miljard per jaar verantwoord is?
– YoLo vluchten naar Kreta?
– Bijbruinvluchten naar Turkije voor de grijze golf?
– Shopweekendjes New York en Londen voor de Gooise Meisjes?
– Haricots Verts uit Kenia?
– Mango’s uit Israël?
Nee, dat is allemaal pure luxe, daar kunnen we morgen van af zonder dat er iemand minder van wordt, iets anders dan…
Shoppende taxfree overstappers? Nee, de naam zegt het al, “tax free” dus het levert ons niets op. Maar er zal toch wel iets zijn waar Schiphol goed voor is?
Zakenvluchten! Uhm, het Fortune 500 bedrijf met 300.000 werknemers waar ik werk heeft al sinds 2007 een extreem restrictief reisbeleid, en inmiddels doen we eigenlijk alles via videoconferencing. Volgens mij wordt het meeste contact tegenwoordig zo afgehandeld. Dus blijft over het congrescircuit en het diplomatieke circuit. Dat zijn gebruikers die geen cent geven om een iets duurder ticket, wordt toch gefinancierd door de belastingbetaler.
Goed, we zijn het dus eens dat vliegen voor 90% van de reizigers pure fun&luxe is? Daarom ga ik in een tijd waarin overwogen wordt om drinkwater te belasten ook eindelijk kerosine belasten. En wel net als benzine met een euro per kg/liter. Vliegtuigen zijn volgens de propagandamachine van Schiphol namelijk EXTREEM ZUINIG (aanrader, hilarisch!!) Een vliegtuig verbruikt maar 1 liter kerosine per 30 kilometer, probeer dat maar eens met een Golf of HSL-trein. Da’s mooi, want een retourtje Antalya is 6800 kilometer. Dat zijn dus maar 226 liters en dus 226 euro extra per retourtje per passagier.
Dat betekent dus, u leest het goed, dat een gezin met twee kids dat in de herfstvakantie even naar Turkije vliegt €1000 belastingsubsidie krijgt. Ik zou zeggen, neem het er nog gauw van, want deze absurde verspilzucht gaat niet lang meer duren, dat voorspel ik U, zie ook mijn vorige blog over de ICAO en de verplichting van Nederland om te zorgen dat onze luchtvaartmaatschappijen klimaatruimte gaan maken voor ontwikkelingslanden.
Nou alleen nog 76 zetels in de 2e kamer en 38 in de 1e, en het is geregeld.
Geef een reactie