Waarom zijn plugin leaseauto’s bijtellingvrij (2)

Na alle ophef die van de week ontstond over wel of niet dramatische verbruikscijfers van plug-in hybrides, bij deze nog een emmertje fundamentelere olie op het vuur. Ik ben namelijk tot de conclusie gekomen dat plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV) een fantasie categorie voertuigen is dat op de verkeerde gronden vrijgesteld wordt van allerhande belastingen. Luister.

De eerste hybride, de Toyota Prius, ontstond in 1997 in een tijd (tijdperk Clinton) waarin er serieus aandacht kwam voor schone en zuinige voertuigen. Bush draaide de wetgeving die zuinige auto’s propageerde de dag na zijn aantreden de nek om waarna Toyota er alleen voor stond (de Amerikaanse autoindustrie haakte onmiddelijk af). Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden mocht Toyota de 2e generatie Prius niet met een stekker uitrusten (hoewel ze het wel het liefst hadden gedaan, zie vorige post). De Prius werd dus geïntroduceerd als “Hybride Electrisch Voertuig zonder Stekker”, en kreeg in Nederland flinke subsidie omdat hij bijzonder schoon was, en het stimuleren van elektrificering van het verkeer een goede zaak leek. De eerste eigenaars werden met hoon op de weg ontvangen (verlengsnoer bij je? Hoe hard gaat ‘ie? Noem je dat EI een auto?). De subsidie voor de extreem schone auto deed z’n werk en elk jaar werden er meer verkocht, hoewel er door de patenten nog steeds geen stekker in de auto mocht, anders had Toyota er al lang een bij geleverd. Volkomen terechte subsidie dus voor een bedrijf dat zeer vooruitstrevend werk leverde, en tegen de stroom in moest roeien.

En toen was daar vorig jaar opeens de zogenaamde “plug-in”, een gewone hybride waar wel een stekker in mag omdat er andere accu’s in zitten en er dus geen patenten op rusten. De autoindustrie kreeg de regering zo gek om gigantische subsidies beschikbaar te stellen zodat deze auto’s met een zeer dure accu (vooral de 4-persoons Volt/Ampera’s zijn peperduur), met toch maar een beperkte actieradius (50km), betaalbaar te houden. Dit terwijl GM/Opel in 1999 al een auto bouwde die 200km op accu’s reed (de EV1).

Deze nieuwe “plug-ins” presteren veel slechter dan een auto die 13 jaar geleden(!) al 4x zo ver PUUR elektrisch reed. GM vernietigde om haar moverende redenen alle EV1’s, stapte over op het bouwen van Hummers en ging ruim een decennium later verder op het doodlopende pad van de benzinemotorhybride omdat de markt toch wel erg groot begint te worden voor zuinige voertuigen.

Samengevat : een plug-in hybride is een gewone hybride waar om juridische redenen een stekker in gestoken mag worden, en ik stel dan ook voor om het veschil te laten vallen. PHEV is dood, leve HEV, weg met bijtellingsvrijstelling, laten we het geld alsjeblieft besteden aan ECHTE innovatie.

Het elektrische voertuig is de toekomst, de Prius heeft de geesten er rijp voor gemaakt, tijd om vooruit te kijken, weg met de vooruitgang remmende subsidie op “plug-in” hybrides.

Ik heb gezegd.

(eerder gepubliceerd op “Verhuizen van de Randstad naar Limburg”)

Voorspelling voor 2015, het jaar van de NiMh plugin

Deze blogpost gaat NIET over hoe General Motors en Chevron in 2001 het Panasonic onmogelijk maakten om Nikkel Metaalhydride (NiMh)-accus voor plug-in/elektrische auto’s te ontwikkelen en verkopen. Mensen zouden maar denken dat ik geloof dat “Big Oil” een potentieel zeer succesvolle benzinevervanger de kop in wilde drukken. Nee, ik ga ervan uit dat het een ongelukkige samenloop van omstandigheden was dat de technologie in 2000 voor 15 jaar van de markt verwijderd werd toen GM cruciale patenten opkocht en volkomen te goeder trouw bij Chevron stalde.

20121105-235636.jpg

Deze post gaat dus over 2015, het jaar waarin Toyota, en andere fabrikanten natuurlijk, vrijelijk, zonder juridische beperkingen, de grote variant van de zeer succesvolle Prius-accu mogen gaan maken/gebruiken omdat de patenten op die technologie dan eindelijk verlopen zijn. Toyota had de eerste generatie Prius al met een stekker uit willen rusten (iets wat triviaal makkelijk had gekund), maar dit mocht niet vanwege de patentrechten, en nu kunnen ze los. Ik verwacht dat de gewone Prius vanaf 2015 standaard met laadmogelijkheid geleverd gaat worden, dat gaat al elke dag 2 elektrische kilometers opleveren (de vuilste, waarin je met een koude motor voor het stoplicht staat te wachten tot je de snelweg op mag), dus de Prius wordt daarmee nóg schoner.

Waarom is het verlopen van het patent dan zo belangrijk? Wel, de NiMh accu’s zijn zeer degelijke batterijen, die veel goedkoper dan lithium-batterijen in auto’s toegepast kunnen worden zonder dure koelmechanismes en dergelijke. Een Chevrolet Volt kost bijvoorbeeld 43.000 euro, en een Checrolet Cruze, wat dezelfde auto is minus de accu en wat Bling, 21.000 euro. Bovendien is nikkel in tegenstelling tot lithium een erg veel voorkomend metaal dat ook nog eens heel goed te recyclen is, en al helemaal in de hoeveelheden die in een EV-accu zitten. De accu’s van moderne EV’s zijn gemaakt van 100 tot 1000-den laptop accu’s. De uitdaging om dat geheel zich als een super batterij te laten gedragen zijn niet gering (de Tesla accu’s zijn trouwens van het type Lithium Nikkel, best of both worlds? 🙂


NiMh accu’s hebben bewezen erg betrouwbaar te zijn. Dit wordt onderschreven door de Toyota RAV4ev berijders die al sinds 2002 met hun eerste setje batterijen doen en inmiddels ruim over de 150.00 kilometer zitten. Deze SUV’s hebben als enige onderhoud elk jaar nieuwe ruitenwissers nodig. En ze reden 10 jaar geleden al 150 kilomter op 1 lading! Hiermee is bewezen dat die generatie accu’s al goed tegen diepontladen kon, iets wat de gloednieuwe lithiumaccu’s nog maar moeten bewijzen. Stel je voor dat de afgelopen 10 jaar onderzoeksgroepen zich op de NiMh accu voor autogebruik hadden mogen storten, dan was 300 kilometer op 1 lading beslist al lang gerealiseerd.

Ik schat in dat er nu al Chinese automakers bezig zijn die accu’s na te maken, zodat ze in 2015 zo de markt op kunnen. Dan zal blijken dat elektrische auto’s eigenlijk helemaal niet zo duur hoeven zijn, en dat “Big Oil” zich alsnog zorgen moet gaan maken.

Zou er in Nederland nog ergens een topsectorenonderzoekspotje (3x woordwaarde) zijn om ook in dit gat te springen en de auto-industrie een flinke boost te geven? In Nederland is er immers potentieel een gigantische EV-markt omdat bijna iedereen elke dag 35 kilometer in de file staat om op het werk te komen, het type traject waar de EV schittert.

PS 1 : Alvast voor de “elektriciteit wordt van steenkool gemaakt dus EV’s zijn ook vies”-groep : NIETES, wij gaan in Nederlandse auto-accu’s het overschot aan Duitse windenergie opslaan, elektriciteit die we waarschijnlijk zo goed als gratis van ze gaan krijgen!

PS 2 : Waarom GM zelf de NiMh-accu niet gebruikt terwijl ze wel de patenten bezitten? Dat weet ik niet, 2015 zal het uitwijzen.

(eerder gepubliceerd op “Verhuizen van de Randstad naar Limburg”)

Waarom zijn plugin leaseauto’s bijtellingvrij

Met alle bezuinigingen voor de deur wil ik bij deze graag een voorstel doen aan de onderhandelaars: schaf per direct de bijtellingsvrijstelling voor plug-in hybrides af voor berijders die ook een brandstofkaart ontvangen. Hiervoor hoeft alleen 1 regeltje toegevoegd te worden bij de regestratie van de auto van de zaak: “heeft berijder een brandstofpas ja/nee”.

Indien de auto van het type 0% bijtelling is (Opel Ampera,Toyota Prius Plug-in) EN er is een brandstofpas verleend, dan is de enorme belastingvrijstelling niet verdiend, omdat er dan in de praktijk geen prikkel is om de extreem lage CO2 uitstoot te realiseren. De gebruiker moet daar namelijk moeite voor doen: hij moet elke keer zijn auto aan de oplader leggen, en hij moet zijn reizen plannen. Dit is in blogs over bijvoorbeeld de Ampera ook duidelijk te lezen, mensen rijden doodleuk 6,5 L/100km terwijl de fabrieksopgave 1,2L/100km is. Trotse eigenaars melden 3,5 L/100 km te halen, terwijl de Ampera pas in maart op de markt is gebracht, en de inefficiënte koude maanden (leegloop accu, accu verwarming, interieurverwarming, ruiten ontdooien) nog moeten komen. Overal wordt wel hoog opgegeven over de lage bijtelling…..

Dit verhaal geldt natuurlijk niet voor pure Electrische Voertuigen waarbij de eigenaren wel alle moeite moeten/zullen nemen om het optimale uit hun auto te halen, de vrijstellingen zijn hun van harte gegund (zei hij wel een klein beetje jaloers, mijn leasecontract loopt nog 4 jaar en ik kon kiezen uit 3 diesel types model 25% bijtelling)

Ps. Voor de leaserijders die WEL elke nacht netjes opladen : de belastingwet kan wat mij betreft zo aangepast worden dat getankte benzine volgens de fabrieksopgave van de fabrikant (1,2L/100km) mag worden afgetrokken van de IB. Dus 20.000 km gereden? Dan 20.000/100*1,2=240 liter * 1,80 = 432€ aftrek.

6 november bijgewerkt : NOS rapporteert dat “Semi-elektrische auto’s” inderdaad gebruikt worden zoals ik hierboven beschreef. Tijd om fiscaal in te grijpen!