Terugblik op mijn ideëen over PeakOil in 2005

Ik raakte in 2005 geïnteresseerd in “Peak Oil”, na het zien van de de VPRO-documentaire “De waterstofeconomie”. De Peak Oil gemeenschap gaat ervan uit dat het moment nabij is (voor mij gepasseerd is) waarop het niet meer lukt méér makkelijk winbare vloeibare aardolie op te pompen, waardoor de spectaculaire economische wereldwijde groei sinds 1860 (eerste olieveld, start wereldbevolkingsexplosie) niet meer voortgezet kan worden.

Eerst kon ik niet geloven dat alle grote internationale bedrijven als Shell, BP het Internationaal Energie Agentschap om er maar een paar te noemen, alleen maar “business as usual extrapolaties” publiceerden, en zich niet verdiepten in de achterliggende geologische waarheden. Het hele idee achter PeakOil is dat de grootste velden eerst gewonnen worden, omdat ze met primitieve methodes (op de tast) gevonden zijn en dat de goedkoopste winningsmethoden eerst gebruikt werden (rietje in de grond prikken waarna de olie eruit spoot). Daarmee blijven automatisch kleine en dure velden over voor het laatst, overduidelijk de fase waar we nu in zitten. Het was wel lastig dat ik een houding moest aannemen alsof het om een complot ging, maar het was de enige manier om tot een consistente nieuwe werkelijkheid te komen.

Ik heb alle fases van rouw (het makkelijk leventje in het westen is ten einde, heel binnenkort breekt de pleuris uit) doorgemaakt voor ik tot rust kwam en mijn eigen plan kon gaan trekken:
Denial (olie is abiotisch!, Saoedie heeft nog tientallen onaangeraakte velden, de Noordpool drijft op olie, we hoeven het alleen maar op te pompen)
Anger (Waarom is mij dit nooit verteld!!!!)
Bargaining (Met ToeHeelAirInjection, Fracking, Teerzand, Biobrandstof, Waterstof of hybride/electrische auto’s redden we het!)
Depression (geen van bovengenoemde heeft ook maar een fractie van een oplossing geleverd)
Acceptance De overheid is geen geluksmachine, nergens in de grondwet staat dat we recht hebben op goedkope energie, IEA bijt niet de hand die haar voedt

Afijn, in 2005 werkte ik bij een vermogensbeheerder, en uit gesprekken die ik met “interne energie specialisten” aanging (ik ben zelf IT’er) maakte ik op dat ik niet al te serieus werd genomen, waardoor ik het volgende stuk niet durfde publiceren. Nu ik helemaal uit de financiele wereld ben kan ik hem alsnog plaatsen.

Mijn simpele versie van de geschiedenis sinds 2005 is tamelijk consistent gebleken met Peak Oil in gedachten:
– na 2005 werd olie zo duur dat “economische groei” niet meer mogelijk was
– door dat gebrek aan groei viel het financiele gebouw in elkaar (als je geen groei hebt kan uitgeleend geld nooit terugbetaald worden, en met 10:1 hefboomwerking vallen banken dan om)
– we zijn de gekste dingen “aardolie” gaan noemen, zoals uitgesmolten zand, omgecatte steenkool, omgecatte mais en andere basisvoedingsmiddelen, samengeperst vloeibaar gas etc. waardoor we de totale productie aan aardolie in 8 jaar tijd nog NET iets hebben kunnen laten groeien.
– onze pensioenfondsen blijken door de verbrokkelde groei-illusie veel minder rijk te zijn dan we eerst dachten/hoopten.

De komende 8 jaar zullen in het teken staan van de nieuwe realiteit, waarover in een volgende blog meer. En dan in 2020 maar eens terugkijken of ik nog steeds zo’n heldere glazen bol heb 🙂

En tot slot, hier is tie dan, als PDF, voor het nageslacht, het stuk dat in erg kleine kring verspreid is in 2005, en dan nu eindelijk wereldkundig wordt gemaakt:

peakOilVooruitblik2005

Vooruitblik 2013

(op 31-12-2012 gepubliceerd op “Verhuizen van de Randstad naar Limburg”)

Een beetje blogger heeft een toekomstvoorspelling. Hier mijn 1e versie. Leuk om over een jaartje terug te kijken op mijn kwaliteiten als glazenbolstaarder.

In 2013 denk ik dat er op de volgende gebieden ons het volgende staat te wachten

Qua ECONOMIE
– sluit de AEX op 300 (slotstand 2012-342). Vooral omdat de Financials zwaar onder druk staan vanwege vastgoedportefeuilles
– sluit goud op €1500/ounce, als hedge tegen voortdurend zwaar financieel weer
– blijkt ons pensioenpotje nog kleiner dan we dit jaar ontdekten omdat….
– blijkt dat er minstens 1 Nederlandse systeembank zo zwaar onder water te staan dat hij door de staat overgenomen moet worden, een schokgolf gaat door de vastgoedportefeuilles, waarbij kantoren eindelijk een vergelijkbare afwaardering te verduren krijgen als de woningmarkt in 2011 en 2012.
– Op Funda zullen de eerste huizen verschijnen T.E.A.B.

Qua KLIMAAT
– is er een heel groot OEPS-moment voor de klimaatkritici als we plotseling geen Noordpool meer blijken te bezitten
– blijkt de zeespiegel ietsiepietsie sneller te stijgen dan eerder gedacht
– en passant blijkt dat de buffercapaceit van het zeewater opgebruikt is en de verzuring versneld in te zetten met onverwachtte gevolgen voor de primaire voedselketen
– een “abnormale” droogte vernietigt de Amerikaanse maisoogst waardoor er een OEPS-momentje komt voor de biobrandstofmaffia: wat doe je met je voertuigvloot bij een misoogst, jaartje niet rijden?

Qua POLITIEK
De zegeningen die compromisloze politiek ons brengen gaan zich uitbetalen:
– voor de goedverdieners (2 a 3 x modaal) wordt het goedkoper om zaken als kinderopvang en ouderenzorg zelf te regelen en ze zullen afhaken bij de staatgesubsidieerde instellingen waardoor de solidariteit in de hele samenleving af dreigt te brokkelen. De middenklasse keert zich af van de overheid omdat er zogenaamde solidariteit wordt geeist van iedereen die meer verdient dan het sociaal minimum, maar dit niet wordt doorgetrokken tot in de allerhoogste inkomens.

De regelingen voor “schonere auto’s” hebben hun beste tijd gehad, de doelen zijn bereikt, het geld is op. Alleen voor puur elektrisch rijden blijft een potje. De goede hybrides (waar een businesscase ontstaat doordat ze ECHT geld besparen t.o.v. een gewone benzine auto) blijven over.

Qua WETENSCHAP en TECHNIEK
De moordende concurrentie op de tabletmarkt zal leiden tot dusdanig goede en veelzijdige apparaten dat de PC irrelevant zal worden. Er zullen weken voorbijgaan dat de PC niet meer aan gaat en tegen het einde van het jaar vraag je je af wat je ook alweer met dan ding moest. Ondertussen bent u zo gewend geraakt aan clouddiensten, dat u bereid bent te gaan betalen voor extra opslag.
Ik verwacht grote doorbraken op elektrisch-rijden gebied, de accu’s worden zo snel veel beter dat er voor 2014 en 2015 echt bruikbare forensenauto’s aangeboden gaan worden.

Qua ENERGIE
De schaliegashype komt krakend tot stilstand als duidelijk wordt dat het fantasie-energie was die alleen maar gewonnen kon worden omdat het gratis QE-geld tegen de plinten klotste en ERGENS in geïnvesteerd moest worden. Door afnemende vraag door crisis blijven vraag en aanbod wel in evenwicht (olieprijzen van rond de 100$).

Verder nog prive tips : Ik wacht nog met kopen zonne-energie-panelen omdat er binnen een paar jaar panelen met zeer hoge opbrengst komen (2x zo hoog als nu gangbaar) en ik met andere investeringen nog goedkoper energie kan besparen dan met PV investeringen.

Het is 23:00 en ik ga de bubbels opentrekken, de beste wensen!!!!!!

Waarom zijn plugin leaseauto’s bijtellingvrij (2)

Na alle ophef die van de week ontstond over wel of niet dramatische verbruikscijfers van plug-in hybrides, bij deze nog een emmertje fundamentelere olie op het vuur. Ik ben namelijk tot de conclusie gekomen dat plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV) een fantasie categorie voertuigen is dat op de verkeerde gronden vrijgesteld wordt van allerhande belastingen. Luister.

De eerste hybride, de Toyota Prius, ontstond in 1997 in een tijd (tijdperk Clinton) waarin er serieus aandacht kwam voor schone en zuinige voertuigen. Bush draaide de wetgeving die zuinige auto’s propageerde de dag na zijn aantreden de nek om waarna Toyota er alleen voor stond (de Amerikaanse autoindustrie haakte onmiddelijk af). Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden mocht Toyota de 2e generatie Prius niet met een stekker uitrusten (hoewel ze het wel het liefst hadden gedaan, zie vorige post). De Prius werd dus geïntroduceerd als “Hybride Electrisch Voertuig zonder Stekker”, en kreeg in Nederland flinke subsidie omdat hij bijzonder schoon was, en het stimuleren van elektrificering van het verkeer een goede zaak leek. De eerste eigenaars werden met hoon op de weg ontvangen (verlengsnoer bij je? Hoe hard gaat ‘ie? Noem je dat EI een auto?). De subsidie voor de extreem schone auto deed z’n werk en elk jaar werden er meer verkocht, hoewel er door de patenten nog steeds geen stekker in de auto mocht, anders had Toyota er al lang een bij geleverd. Volkomen terechte subsidie dus voor een bedrijf dat zeer vooruitstrevend werk leverde, en tegen de stroom in moest roeien.

En toen was daar vorig jaar opeens de zogenaamde “plug-in”, een gewone hybride waar wel een stekker in mag omdat er andere accu’s in zitten en er dus geen patenten op rusten. De autoindustrie kreeg de regering zo gek om gigantische subsidies beschikbaar te stellen zodat deze auto’s met een zeer dure accu (vooral de 4-persoons Volt/Ampera’s zijn peperduur), met toch maar een beperkte actieradius (50km), betaalbaar te houden. Dit terwijl GM/Opel in 1999 al een auto bouwde die 200km op accu’s reed (de EV1).

Deze nieuwe “plug-ins” presteren veel slechter dan een auto die 13 jaar geleden(!) al 4x zo ver PUUR elektrisch reed. GM vernietigde om haar moverende redenen alle EV1’s, stapte over op het bouwen van Hummers en ging ruim een decennium later verder op het doodlopende pad van de benzinemotorhybride omdat de markt toch wel erg groot begint te worden voor zuinige voertuigen.

Samengevat : een plug-in hybride is een gewone hybride waar om juridische redenen een stekker in gestoken mag worden, en ik stel dan ook voor om het veschil te laten vallen. PHEV is dood, leve HEV, weg met bijtellingsvrijstelling, laten we het geld alsjeblieft besteden aan ECHTE innovatie.

Het elektrische voertuig is de toekomst, de Prius heeft de geesten er rijp voor gemaakt, tijd om vooruit te kijken, weg met de vooruitgang remmende subsidie op “plug-in” hybrides.

Ik heb gezegd.

(eerder gepubliceerd op “Verhuizen van de Randstad naar Limburg”)

Voorspelling voor 2015, het jaar van de NiMh plugin

Deze blogpost gaat NIET over hoe General Motors en Chevron in 2001 het Panasonic onmogelijk maakten om Nikkel Metaalhydride (NiMh)-accus voor plug-in/elektrische auto’s te ontwikkelen en verkopen. Mensen zouden maar denken dat ik geloof dat “Big Oil” een potentieel zeer succesvolle benzinevervanger de kop in wilde drukken. Nee, ik ga ervan uit dat het een ongelukkige samenloop van omstandigheden was dat de technologie in 2000 voor 15 jaar van de markt verwijderd werd toen GM cruciale patenten opkocht en volkomen te goeder trouw bij Chevron stalde.

20121105-235636.jpg

Deze post gaat dus over 2015, het jaar waarin Toyota, en andere fabrikanten natuurlijk, vrijelijk, zonder juridische beperkingen, de grote variant van de zeer succesvolle Prius-accu mogen gaan maken/gebruiken omdat de patenten op die technologie dan eindelijk verlopen zijn. Toyota had de eerste generatie Prius al met een stekker uit willen rusten (iets wat triviaal makkelijk had gekund), maar dit mocht niet vanwege de patentrechten, en nu kunnen ze los. Ik verwacht dat de gewone Prius vanaf 2015 standaard met laadmogelijkheid geleverd gaat worden, dat gaat al elke dag 2 elektrische kilometers opleveren (de vuilste, waarin je met een koude motor voor het stoplicht staat te wachten tot je de snelweg op mag), dus de Prius wordt daarmee nóg schoner.

Waarom is het verlopen van het patent dan zo belangrijk? Wel, de NiMh accu’s zijn zeer degelijke batterijen, die veel goedkoper dan lithium-batterijen in auto’s toegepast kunnen worden zonder dure koelmechanismes en dergelijke. Een Chevrolet Volt kost bijvoorbeeld 43.000 euro, en een Checrolet Cruze, wat dezelfde auto is minus de accu en wat Bling, 21.000 euro. Bovendien is nikkel in tegenstelling tot lithium een erg veel voorkomend metaal dat ook nog eens heel goed te recyclen is, en al helemaal in de hoeveelheden die in een EV-accu zitten. De accu’s van moderne EV’s zijn gemaakt van 100 tot 1000-den laptop accu’s. De uitdaging om dat geheel zich als een super batterij te laten gedragen zijn niet gering (de Tesla accu’s zijn trouwens van het type Lithium Nikkel, best of both worlds? 🙂


NiMh accu’s hebben bewezen erg betrouwbaar te zijn. Dit wordt onderschreven door de Toyota RAV4ev berijders die al sinds 2002 met hun eerste setje batterijen doen en inmiddels ruim over de 150.00 kilometer zitten. Deze SUV’s hebben als enige onderhoud elk jaar nieuwe ruitenwissers nodig. En ze reden 10 jaar geleden al 150 kilomter op 1 lading! Hiermee is bewezen dat die generatie accu’s al goed tegen diepontladen kon, iets wat de gloednieuwe lithiumaccu’s nog maar moeten bewijzen. Stel je voor dat de afgelopen 10 jaar onderzoeksgroepen zich op de NiMh accu voor autogebruik hadden mogen storten, dan was 300 kilometer op 1 lading beslist al lang gerealiseerd.

Ik schat in dat er nu al Chinese automakers bezig zijn die accu’s na te maken, zodat ze in 2015 zo de markt op kunnen. Dan zal blijken dat elektrische auto’s eigenlijk helemaal niet zo duur hoeven zijn, en dat “Big Oil” zich alsnog zorgen moet gaan maken.

Zou er in Nederland nog ergens een topsectorenonderzoekspotje (3x woordwaarde) zijn om ook in dit gat te springen en de auto-industrie een flinke boost te geven? In Nederland is er immers potentieel een gigantische EV-markt omdat bijna iedereen elke dag 35 kilometer in de file staat om op het werk te komen, het type traject waar de EV schittert.

PS 1 : Alvast voor de “elektriciteit wordt van steenkool gemaakt dus EV’s zijn ook vies”-groep : NIETES, wij gaan in Nederlandse auto-accu’s het overschot aan Duitse windenergie opslaan, elektriciteit die we waarschijnlijk zo goed als gratis van ze gaan krijgen!

PS 2 : Waarom GM zelf de NiMh-accu niet gebruikt terwijl ze wel de patenten bezitten? Dat weet ik niet, 2015 zal het uitwijzen.

(eerder gepubliceerd op “Verhuizen van de Randstad naar Limburg”)

Waarom zijn plugin leaseauto’s bijtellingvrij

Met alle bezuinigingen voor de deur wil ik bij deze graag een voorstel doen aan de onderhandelaars: schaf per direct de bijtellingsvrijstelling voor plug-in hybrides af voor berijders die ook een brandstofkaart ontvangen. Hiervoor hoeft alleen 1 regeltje toegevoegd te worden bij de regestratie van de auto van de zaak: “heeft berijder een brandstofpas ja/nee”.

Indien de auto van het type 0% bijtelling is (Opel Ampera,Toyota Prius Plug-in) EN er is een brandstofpas verleend, dan is de enorme belastingvrijstelling niet verdiend, omdat er dan in de praktijk geen prikkel is om de extreem lage CO2 uitstoot te realiseren. De gebruiker moet daar namelijk moeite voor doen: hij moet elke keer zijn auto aan de oplader leggen, en hij moet zijn reizen plannen. Dit is in blogs over bijvoorbeeld de Ampera ook duidelijk te lezen, mensen rijden doodleuk 6,5 L/100km terwijl de fabrieksopgave 1,2L/100km is. Trotse eigenaars melden 3,5 L/100 km te halen, terwijl de Ampera pas in maart op de markt is gebracht, en de inefficiënte koude maanden (leegloop accu, accu verwarming, interieurverwarming, ruiten ontdooien) nog moeten komen. Overal wordt wel hoog opgegeven over de lage bijtelling…..

Dit verhaal geldt natuurlijk niet voor pure Electrische Voertuigen waarbij de eigenaren wel alle moeite moeten/zullen nemen om het optimale uit hun auto te halen, de vrijstellingen zijn hun van harte gegund (zei hij wel een klein beetje jaloers, mijn leasecontract loopt nog 4 jaar en ik kon kiezen uit 3 diesel types model 25% bijtelling)

Ps. Voor de leaserijders die WEL elke nacht netjes opladen : de belastingwet kan wat mij betreft zo aangepast worden dat getankte benzine volgens de fabrieksopgave van de fabrikant (1,2L/100km) mag worden afgetrokken van de IB. Dus 20.000 km gereden? Dan 20.000/100*1,2=240 liter * 1,80 = 432€ aftrek.

6 november bijgewerkt : NOS rapporteert dat “Semi-elektrische auto’s” inderdaad gebruikt worden zoals ik hierboven beschreef. Tijd om fiscaal in te grijpen!