Mijn zoektocht naar slim lokaal vervoer (eerste verkenning)

<blog is nog lang niet af maar ik had beloofd mijn zoektocht te delen, dus dit is alvast hoe ver ik gekomen ben>

Inleiding

Verduurzamen, maar hoe dan? Dat is wat me al een hele poos bezighoudt. Toen ik 5 jaar geleden begon met mijn duurzaamheids-adviesbedrijf reed ik nog rond in een Diesel van de zaak. In stappen vergroende ik mijn autokilometers via een Plug-In Prius, een Elektrische Fiat 500 uit Californië en uiteindelijk een gecrowdfunde Nissan Leaf. Met die laatste reed ik de afgelopen twee jaar 60.000 kilometer van hot naar her om mensen te helpen plannen te maken. Maar langzaam begon me te dagen dat al die huisbezoeken helemaal niet zo slim waren.

Bedrijfsmodel

In de zomer van 2019 begonnen we daarom zaken te veranderen aan ons bedrijfsmodel. Ten eerste legden we de focus echt op “lokaler” (alleen Brabant en Limburg) en ten tweede begonnen we te Skypen omdat we op basis van plattegronden en wat gerichte foto’s plus een vragenformulier fase 1 van de planvorming online konden doen. Het bood ook nog een reeks voordelen die we niet voorzien hadden (je kunt het gesprek gelijk opnemen zodat de klant kan terugkijken, je bent productiever omdat je geen reistijd meer hebt en zo nog wat zaken). De situatie is nu zo dat we huisbezoeken, die we toch nog af en toe doen, alleen in de regio doen en dat we al Skypend inmiddels ook de grens over gaan :-).

Vervoersbehoeften

Daarmee werden de vervoersbehoeften heel anders. Ik werk nu drie dagen per week vanuit ons kantoor 12 kilometer van mijn woonhuis vandaan. En dan begint het te knagen dat je met een auto van 1500 kilo maar 25 kilometer heen en weer gaat. Daarnaast hebben we thuis ook nog een benzine-auto die maar twee keer per week 50 kilometer rijdt. Door de nieuwe realiteit van 2020 ben ik gaan nadenken over wat ik nou eigenlijk aan vervoersbehoeften nodig heb.

Wat is voor mij noodzakelijk?

  • 3 x per week 12 kilometer naar een kantoor waar ik liever niet drijfnat van het zweet aankom.
  • 1x per week een regio-bezoek aan huis, tot zo’n 50 kilometer ver (zie kaartje hierboven)
  • 1x per 2 weken een reis naar een plek ergens in Nederland, veelal Randstad of Den Bosch. (Amsterdam, Utrecht en Den Haag treinde ik geregeld, pre-Corona)
  • mijn vriendin mantelzorgt 2x per week in Asten (25 kilometer) en werkt verder vanuit Weert

Opties

Onlangs vroeg ik op Twitter om input voor dit blogje en binnen no time had ik een hele reeks opties waar ik zelf nog helemaal niet over nagedacht had. Dank daarvoor.

In aflopende mate van duurzaamheid en toenemende mate van overkill. De smiley’s zijn natuurlijk allemaal mijn perceptie nu. Ik ben benieuwd hoe ze gaan veranderen als ik me door de materie en proefritten heen werk. Ik zoek zoveel mogelijk Europese makelij, hoewel ik in deze speurtocht ook even kijk wat de Chinezen doen want ik volg de componenten-prijs ontwikkeling een beetje op AliExpress om te kijken waar de prijzen van accu’s, controllers en naafmotoren naar toe gaan.

Ik sta nu aan het begin van mijn zoektocht en mijn gevoel zegt dat ik met een 45 km/h eScooter een sweet spot tref. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik al jaren publiekelijk verkondig dat die keuze mij voor veel forensende Nederlanders een ideale keuze lijkt maar ik realiseer me nu dat ik daarin wellicht wat gekleurd ben geweest.  Dit is hoe ik me nu voel over de verschillende opties, terwijl ik aan het begin van de zoektocht sta.

Opmerking bij tabel : Ik ga geen geld lenen voor mijn aanschaf maar wel reserveren voor een nieuwe over 10 jaar. Dat zit in de vaste kosten dus, evenals onderhoud en verzekering.

Prijzen gebaseerd op schattingen (ergens aan de linkerkant van de schaal “instap tot extreem luxe”).

Daar gaan we!

De Racefiets

Eigenlijk een no-brainer…… 12 kilometer naar Soerendonk is een eitje op zo’n fiets. Het is gezond, drie keer in de week een kleine workout. Nul CO₂-uitstoot. Goedkoop.

Voordelen

Makkelijk opbergbaar. Super gezond. Goedkoop.

Nadelen

Je moet je omkleden voordat je er gebruik van kunt maken en je moet je opfrissen na gebruik.

Voorlopig oordeel

Mezelf kennende ga ik niet rustig aan doen en kom ik bezweet aan. Ik denk dat het een leuke optie is voor dagen dat ik niet naar een klant hoef en tijd genoeg heb. Komt op de wishlist…. voor erbij.

Pedelec

Enorm in opkomst. Populair als secundaire arbeidsvoorwaarde gezien de lease-aanbiedingen die je krijgt als je googled op Pedelec. Zeer laag energieverbruik.

Voordelen

Maakt grotere afstanden vermoedelijk makkelijk fietsbaar.

Nadelen

Helmplicht. Gevaarlijk door smalle bandjes?

Voorlopig oordeel

Ik denk niet dat ik het type ben dat met een Pedelec naar een klant gaat fietsen. Maar ik moest maar eens een proefritje maken. Ben wel benieuwd eigenlijk.

eScooter 25 km/h

Voordelen

Kost geen inspanning.

Nadelen

Met 25 kilometer per uur schiet het niet echt op, denk ik. Ga ik er mee naar Roermond? Ik denk het niet.

Voorlopig oordeel

Deze categorie sla ik even over. Het is echt een stadsoplossing, vind ik. Veel modellen uit de volgende categorie zijn trouwens ook verkrijgbaar als 25 km/h variant, dus wat ik daar ontdek is hier ook van toepassing.

eScooter 45 km/h

Voordelen

Kost geen inspanning. Lekker vlot. Hele coole modellen beschikbaar.

Nadelen

Je moet een helm op, maar dat wil je met die snelheden ook wel.

Voorlopig oordeel

Ja, ik word enthousiast van deze categorie. Veel fun. Lekker praktisch.

Merken en Modellen (die mij aanspreken en opvielen)

Op de website e-scooter.nl staan letterlijk honderden modellen van tientallen fabrikanten maar ik toon hier modellen die me aangeraden werden om eens verder te onderzoeken. Dus wederom, dit is mijn zoektocht en dit zijn mijn bevindingen! Ik vind de superstrakke high tec uitstralende modellen al jaren het gaafst, de retro-Vespa-stijl spreekt me niet aan.

Memo to self …. oh jee, ik moet iets vinden van de meest voorkomende accu technologieën….loodgel, lithium, en welke soort dan? LiFePo4 / LiMn2O4 / LiNiMnCo en celformaat 1650 / 2170… zucht 🙂

NL’s fabrikaat :

Etergo – Ja… dit is tof … een Nederlandse Tesla op twee wielen! Doe mij maar een matte. Maar wel bedenkingen… al 25 miljoen geïnvesteerd en nog geen scooter op de weg, je moet voorintekenen. €290 intekengeld voor een scooter van €4300. Ik hou hem goed in de gaten. Blij dat mijn zoektocht nog paar maanden gaat duren.

Brekr – Ja… dit is tof … een Nederlandse Tesla op twee wielen, alweer. Wat een tof design. Leverbaar in juni voor €4200 … ik zie een trend.

Nimoto – Mwa…. wel lekker grote wielen maar niet strak genoeg, te veel losse eindjes. Wel goed betaalbaar met zijn €2300

Europees : Vespa, Torrot Muvi

Chinees : NIU

Nog te behandelen vervoersmiddelen

Driewielige oplossingen 45 km/h – LEF, Carver en zo

Vierwielige oplossingen 45 km/h – Biro – achtigen

eMotor 80 km/h

eMotor 100 km/h

eMotor 120 km/h

Deel EV

Kleine EV erbij, tweede hands 

Kleine EV erbij, nieuw


Reacties

Eén reactie op “Mijn zoektocht naar slim lokaal vervoer (eerste verkenning)”

  1. Hallo Lars,
    Ik reis zelf 4 dagen per week met een speed pedelec (weet niet of je dat bedoelt met een pedelec?) naar mijn werk (12,5 km) sinds 2016, in mijn geval een Koga Miyata E-worldtraveler S met een kleine chip om hem 45 km/h te laten fietsen.
    Voor mij de perfecte oplossing, hiervoor een Corratec E-Bow 29 speed pedelec gehad maar deze (Koga) fiets voldoet beter, mede dankzij de rohloff naaf en de riem aandrijving waardoor nagenoeg geen onderhoud en geen kettingvet in mijn broekspijp.
    Voordeel is dat deze fiets ook zonder ondersteuning zeer licht fietst en je dus voor iedere gelegenheid een juiste fiets hebt, en mede door de 50 mm brede banden en de geveerde zadelpen in combinatie met Brooks zadel super comfortabel en desgewenst droog (niet bezweet) aankomen.
    Groet Roelof

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *