De toekomst van energiebelastingen en accijns

Mijn carriëreswitch van IT naar Everthing Sustainable noopt mij ertoe om te practicen what ik preach en ik ben dan ook in stappen afscheid aan het nemen van een fossiel leven. Dat betekende voor mijn autocarriëre sinds 2000:

  • 2000 : Seat Leon Turbo Diesel
  • 2005 : Toyota Prius
  • (intermezzo van een grote gore diesel omdat mijn laatste IT-werkgever niet wilde luisteren)
  • 2010 Laatste vliegtuigreis
  • 2015 : Toyota Plug-in Prius 3kWh / voor 20 km, thuis- of laadpaalladen in 2 uur
  • 2017 : Fiat 500e 20 kWh voor 150 km, thuis- of laadpaalladen in 8 uur
  • 2018 : Nissan Leaf 40 kWh voor 300 km, snelladen in 1 uur

Bij de benzinepomp
Allengs minder CO2 en meer kWh. Maar ook een grote verandering in wat de staat verdient aan mijn autorijden. Want op een liter benzine zit 77 cent accijns en 31 cent BTW (ja in Nederland betalen we belasting over te betalen belasting). 108 cent dus per liter. Stel we rijden 1 op 20 (we reden immers Prius) dan komt dat neer op 5,4 cent in de staatskas voor elke kilometer die ik reed. Voor een meer gebruikelijke 1 op 15 is het 7,2 cent per kilometer.

Thuisladen
Met een elektrische auto die je thuis aftopt betaal je 18 cent per kilowattuur. Daarvan is plm. 32% belasting en heffingen, zeg 6 cent. Met een kilowattuur rij ik met gemak 7 kilometer. Dus 0,86 cent in de staatskas per kilometer. Elektrische rijders stoppen veel geld en moeite in hun veel schonere transportbehoeften, dus ergens is dat wel terecht. Ik preek hier natuurlijk voor eigen parochie, maar dit is zoals ik het zie.

Snelladen
Op de snelweg zie je steeds meer snelladers van o.a. Fastned (Gele bogen) en Allego (bij benzinestations). Het exploiteren van snelladers kost natuurlijk geld en er worden dan ook forse laadprijzen gevraagd van 30 tot wel 65 cent per kilowattuur. Voor menig EV-rijder reden ze vooral te gebruiken voor noodgevallen waarin je thuis of de zaak net niet haalt. Uitzondering hier zijn de Tesla eigenaren die alle laadkosten die ze ooit zullen maken betaalden bij de aanschaf van hun auto waarna ze gratis terecht kunnen bij het Tesla-snellaadwerk. (Model 3 eigenaren zullen gewoon moeten betalen).

Enter Maingau
Vanaf half juni gaat er echter wat veranderen in het Nederlandse snellaadlandschap. Het Duitse energiebedrijf Maingau heeft afpsraken gemaakt met Fastned waardoor je vanaf dan bij alle snellaadstations kunt tanken voor …. 6 cent INCL BTW … PER MINUUT. Hoe sneller je auto kan laden, hoe goedkoper het is. Met mijn Nissan Leaf komt dat effectief neer op laden met 40kW zodat het laden van 20 kWh een half uurtje duurt. Die 20 kWh kosten me dan €1,80. Daar kan ik dan weer 150 kilometer mee verder. Je kan je haast niet voorstellen dat een bedrijf aan stroom van 6 cent nog kan verdienen maar het kan blijkbaar. De oorzaak ligt in het feit dat je (bijna) geen energiebelasting meer betaalt over het meerdere boven 10 miljoen kWh en als je een snellaadwerk exploiteert is dat een eitje. Het is de gruwelijk scheve degressieve energiebelasting waar ik al jaren op mopper die dit mogelijk maakt.

Ik vind het een gruwel en het verhindert dat bedrijven investeren in besparen en opwek (als je heel veel gebruikt is een kilowattuur niks waard en dus kan investeren in PV niet uit).

Voor publieke laadpalen geldt tot 2020 en speciale regeling waardoor de EB met 5 cent verlaagd wordt maar ik denk zelf dat de laadpalen als 1 virtuele aansluiting gezien worden en zo in de hoogste staffel belanden.

In de tabel hierboven zie je dat Maingau 183x minder energiebelasting betaalt dan een burger. Dat voordeel geven ze nu aan de particuliere klant.

De overheid krijgt voortaan 1,2 cent BTW per kWh van me, dus 0,17 cent per kilometer. Dat is 1/31e van wat een benzinerijder aan belasting en accijns afdraagt.

Snellerladen
De snellaadtechniek ontwikkelt zich razendsnel. 100, 150 en 300kW laden liggen in het verschiet. Waarmee de energiebelastinginkomsten nog een factor 6 gaan dalen, naar 0,03 cent per kilometer. Dat gaat echt pijn doen in de staatskas als E-rijden een beetje populair gaat worden.

Belastingkomsten autorijden

Bovenstaande grafiek gaat uit van 40% groei elektrisch vervoer per jaar, dus de EV-rijders zullen komend decennium kunnen free-riden, hoewel ik denk dat als EV’s iets goedkoper worden de bijna gratis brandstof best een aanjager zal blijken.

Ik ben zonder meer bereid om mijn eerlijke bijdrage aan de staatskas te leveren, maar zolang de overheid weigert bedrijven fatsoenlijk aan te slaan voor hun energieverbruik (en CO2-uitstoot)  ga ik vol in de aanval met het afbreken van het stelsel van degressieve  energiebelasting. Dag accijns en BTW, Fastned en Maingau, here I come!

Lars

ps. (ik begrijp dat de laadpalen van NLE en ANWB servicepunten er ook onder vallen)


Reacties

4 reacties op “De toekomst van energiebelastingen en accijns”

  1. Lars,

    Ik vraag me af of in hoeverre je ‘gruwelijk scheve degressieve energiebelasting waar je al jaren op moppert’ te maken heeft met de recente ontwikkelingen in laadpas-land.

    Als jij thuis je Nissan Leaf vollaadt betaal je procentueel meer belasting per kWh dan dat er accijns op een litertje benzine zit.

    Maingau is een Duitse energiemaatschappij en betaalt zover ik weet helemaal geen energiebelasting in Nederland. Maar ik denk net als jij dat ze er niet veel aan verdienen.

    Voor hun eigen energie-klanten rekenen ze slechts 2 cent per minuut. Aan een 175kW laadpaal laadt je dan al voor minder dan 0,7 cent per kWh. Dat is 50 keer zo goedkoop dan een willekeurige laadpaal in het centrum van een stad. (€0,35/kWh)

    Daarnaast is dit ook niet echt nieuw; er zijn al jaren europese flat-free laadpassen te verkrijgen waarmee je door vijf tientjes per maand te betalen onbeperkt kWh’s kan laden op Nederlandse langzaam- en snellaad palen.

    Fastned krijgt een vaste vergoeding van Maingau via e.clearing.net internationale roaming.

    Het slim inzetten van laadpassen en hierdoor lagere tarieven en minder energiebelasting te betalen is volgens mij niet te voorkomen. Hetzelfde gebeurt als jij je auto met 100% zonnestroom van je zonnepanelen installatie oplaadt. Natuurlijk gaat dit de staat accijns opbrengsten kosten, maar dit lijkt me geen sterk argument om de scheve energiebelasting voor bedrijven ter discussie te stellen.

    Gegroet

    Maarten Hachmang

    laadpastop10.nl
    goedkoperrijden.blogspot.com

    1. Hallo Maarten,

      Bedankt voor je toevoegingen. Ik ben vooral erg nieuw in snellaadland en verbaas me in hoge mate over de energietarieven die blijkbaar mogelijk zijn in de All Electric samenleving. Ik kan staks met een V2G-lader goedkoper stroom halen bij de snellader dan ik van het net afneem. Sterker nog, ik kan arbitrage gaan doen …..

      1. Paul Krom avatar
        Paul Krom

        Hoi Lars,
        €0,10458 energiebelasting + opslag +btw >0,14 ct wat overeen komt met zo’n 67% belasting over de kWh prijs geen 32% (het percentage belasting is dus vergelijkbaar met benzine).
        Als ik daarmee 7 km rij betaal ik dus 2ct per km. (rij particulier)

        1. Je hebt gelijk, zal het even aanpassen, thanks

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *