De Nieuwe Leaf – First Impressions

Zaterdagmorgen was het eindelijk zo ver, ik kon mijn gecrowdfunde Leaf op gaan halen. Ik reed met de Fiat 500e van Weert naar Amsterdam, waar ik diep in het rood aankwam, nog 5% lading over na 150 kilometer achter een vrachtauto plakken.

Mijn eerst reactie toen ik hem zag staan … woooooo, wat is ie groot! Na de nodige plichtplegingen kreeg ik de sleutels en 1,5 kilo manuals. De auto moest nog wel  aangemeld worden in het online-systeem van NissanConnect en dat liet ik de garagehouder even doen. Met dit systeem kan je altijd en overal de laadstatus van de accu zien, en op afstand de auto voorverwarmen. Ik rij in de 2.Zero editie, die korte tijd beschikbaar was tijdens de introductie. Het is feitelijk de meest luxe variant van de Leaf minus AutoPark en leren bekleding maar voor de prijs van het instapmodel. Bijzonder veel waar voor m’n geld dus.

De accu zat voor 95% vol (krijg je bij een nieuwe benzineauto een volle tank mee eigenlijk) en gaf een range van 312 kilometer aan. Dat geeft de burger moed! Het eerste ritje van 20 kilometer naar een restaurantje in de buurt, waar we gingen vieren dat het eindelijk zover was, was bijna een overload aan ervaringen : helemaal stil, super vering (de Fiat en verkeersdrempels was nooit een gelukkig combinatie) en alvast een beetje proberen met ePedal te rijden (het gaspedaal loslaten leidt dan tot echt remmen, tot stilstand aan toe, je kunt hiermee in principe rijden zonder ooit nog je rempedaal te gebruiken).

Apple CarPlay

Na de lunch ga ik me installeren voor de thuisreis: Apple CarPlay proberen. “Sluit de telefoon aan met een USB-kabel om CarPlay te activeren”. Oh, dat zal wel een eenmalige security check zijn dacht ik. Dus de kabel ertussen en voila, CarPlay-scherm komt naar voren. Nu kabeltje weer opbergen dacht ik, maar NIET DUS. CarPlay in de Leaf doet het alleen als hij fysiek aangekoppeld is. Wow….really Nissan en Apple? Waar is dat goed voor? Is Bluetooth niet goed genoeg? Beetje knullig, dat chique console met een rommelkabeltje voor de telefoon.

Spotify doet het goed, de kaart van Apple ook, de berichten dienst en Whatsapp doen het soort van (tot iemand een link stuurt : “ha Thee Thee Pee Es dubbelepunt enz….”.

CarPlay wordt denk ik pas echt waardevol als 3e partijen als TomTom hun routeplanners mogen aanbieden. Tot zover CarPlay.

De Thuisreis

Terug naar Weert, opnieuw achter een vrachtauto zodat ik de Fiat en de Nissan kan vergelijken qua verbruik. Grote verschil nu: de auto stuurt zelf tussen de lijntjes (ProPilot) en houdt zelf een veilige afstand tot de voorligger. echt bijzonder ZEN dat, ik kan het iedereen aanraden. Als het verkeer bij Utrecht even stokt remt de auto netjes af en versnelt weer als er ruimte is. Je hoeft alleen het stuur losjes vast te houden, handsfree vindt ie niet leuk, na een seconde of tien begint ie te piepen om aandacht (en terecht). In de buitenspiegels gaan oranje lampjes branden als er zich voertuigen in de dode hoeken zitten, echt fijn!

Na 150 zeer relaxte kilometers kwam ik thuis en stond de accu op 47% (bij vertrek uit Amsterdam stond hij op 97%). Dus precies een halve accu-lading voor 150 km. Nice! Dit betekent dat ik zonder laden onderweg makkelijk 125 km kan rijden naar klanten, exact het doel van de aanschaf.

Verbruik

De boordcomputer zegt dat ik 0,13 kWh per kilometer verbruikte. Dat is 7,7 kilometer per kWh, nice! Mijn stroommeter thuis gaf aan dat er 24,5 kWh afgenomen is voor 53% om de 40 kWh accu helemaal vol te laden. Dus een eerste hele ruwe schets zegt dat de laadefficiency 21,2/24,5 = 86% is (86% van elke uit het net afgenomen energie eindigt als bruikbare energie in de accu). Dat komt neer op 6,6 km per uit het net afgenomen kilowattuur.

Thuis laden

Ik ben van plan later dit jaar een 10kW Vehicle-to-Grid (V2G) DC lader te kopen. Deze wordt op dit moment nog ontwikkeld. Tot die tijd ga ik met de druppellader (10A) thuis laden op dezelfde manier als ik met de Plug-In Prius en Fiat deed. Dat duurt voor 150 kilometer natuurlijk serieus lang : 11,5 uur met 2 kW. Maar ik rijd zelden 150 kilometer naar een klant.

Onderweg laden / Range Anxiety

Ik ben nu mijn route voor a.s. woensdag aan het plannen : 333 kilometer. Met de Fiat was dat volstrekt onmogelijk geweest maar ik weet nu al dat ik op minstens 2 van de drie plekken kan laden en ik ben op elke plek 2 uur. Dus dat is 6 uur laden met 6 kilowatt, dus minstens 30 kilowattuur.  Dat zijn ruim 200 kilometers die overdag bij kan laden. Ik ga dus zonder range anxiety op pad, zelfs als ik maar 1x zou kunnen laden. En dan kom nog ik met een halve lading thuis!

The Bad – NissanConnect EV

Nissan Connect is traag met inloggen en van scherm wisselen. De app is overduidelijk NIET op het afwerkingsniveau van de auto. Nissan zou moeten inzien dat in 2018 de App een belangrijk deel is geworden van de belevenis die de auto biedt. Dat had ik van tevoren niet verwacht (dis is mijn eerste “connected” auto) maar nu ik zie hoe het werkt is het wel echt een aandachtspunt.

Om een idee te geven : om de interieurtemperatuur te controleren moet je eerst “controle interne temperatuur” en dan op het volgende scherm op “update” klikken waarna je weer moet wachten op de resultaten. Dit voelt echt als Beta-software die nog niet af is. Als je je software “connect” noemt en je moet vervolgens op elke vraag lang wachten dan voelt dat een beetje “SMS”-achtig ipv “App-achtig”.

Wat jammer is is dat je niet kan zien of de auto op slot staat. Ik snap dat je het niet wilt kunnen bedienen via internet (ontvreemdingsgevaar) maar de sensorstatus “open/dicht” kan je toch wel sturen (met een automatische waarschuwing als je het vergeten bent?).

Ook de temperatuur van de Accu is niet zichtbaar in de App (wat wel belangrijk schijnt te zijn).

Kortom : Het commentaar in de App-store “We hebben uw commentaar ter harte genomen en de NissanConnect EV-app volledig vernieuwd zodat u kunt genieten van het gebruiksvriendelijke ontwerp en de verbeterde prestaties” kan wat mij betreft ook voor de volgende versie blijven staan.

Dit roept eigenlijk om een open API waar derde partijen kwaliteitssoftware tegenaan kunnen programmeren.

Samenvattend

Een heerlijke auto, die elektrisch rijden voor mij echt volledig praktisch maakt. Een onwijs veilige auto (hij kreeg vorige week 5 NCAP-sterren) die afstanden rijden echt leuk maakt (kan haast niet op mijn eerste file wachten  :-).

 

To be continued


Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *