De “Waterstof Tesla”- vragen en antwoorden / #Hesla

Ik lees de laatste tijd erg veel over de zogenaamde “Hesla”, een “Tesla op waterstof”. Voorbeelden van de artikelen zijn deze in Trouw en deze in RTV Noord. In het Trouw-artikel geeft de ontwikkelaar van de Hesla commentaar op Elon Musk : “Het grappige is dat Musk, als eigenaar van ruimtevaarttransportbedrijf SpaceX, ruimteraketten ontwikkelt. En waarmee worden die aangedreven? Juist: waterstof”……. Dit is onzin! Space-X raketten vliegen op RP-1 raket-kerosine. Ik begon me daardoor af te vragen of het verhaal van de Hesla zelf eigenlijk wel steek houdt. Ik ging op onderzoek uit.

Inleiding

Nu moeten jullie eerst weten dat ik heel enthousiast ben over “Everything Sustainable” en in de regel zoek ik eerst alles uit over een techniek voor ik hem opneem in mijn portfolio. Waterstofopslag om ’s zomers energie op te slaan voor de winter vind ik bijvoorbeeld een zeer prikkelend en kansrijk idee, zeker als de conversie van water naar waterstof (en terug) en de opslag (compressie of binding aan metaal of vloeistof) veel efficiënter worden dan de huidige elektrolyse en compressie oplossingen. OK, dat vooraf.

De Hesla

Dan de Hesla…. Het bedrijf Holthausen cq. het Waterstofcentrum heeft zelf een Tesla voorzien van een brandstofcel en de software van de Tesla aangepast zodat de brandstofcel elektrische energie toe kan voegen aan het accupakket. Hierdoor weten ze de range van de Tesla op te rekken van 500 (zoals de Tesla uit de fabriek komt) naar 1000 kilometer. Best spectaculair voor een elektrische auto, er is bijna geen brandstofauto waar dat mee kan. En hij stoot alleen waterdamp uit. Mooi!

De Hesla is geen Tesla op Waterstof

Maar de Hesla is geen WaterstofTesla! Ik zal proberen uit te leggen waarom. De Hesla heeft een waterstof gevoede brandstofcel van, adviseren ze zelf, plusminus 30 kW. Een auto van 2100 kilo met een motor van 30 kW rijdt als een Fiat Panda. Hesla laat dan ook het volledige accupakket en motorelektronica van Elon intact. Het lithium-ion accupakket kan namelijk wél de 320 kW vermogen leveren die nodig is om de Tesla als sportauto te laten rijden. De brandstofcel voegt elektrische energie toe aan het accupakket tijdens het rijden. In vaktaal heet dat een “range extender”. De Chevrolet Volt, Plug-in Prius en de Mitsubishi Outlander doen hetzelfde, alleen gebruiken ze daar een benzinemotor plus dynamo om hetzelfde te bereiken, op benzine.

Wat lever je in?

Goed, we zijn het er over eens dat de Hesla een waterstof-range-extended Tesla is. Ten koste van wat vraag ik me dan af. Nou, om te beginnen moet je naast je nieuwe Tesla ook een envelop met 70k meenemen voor de conversie. De auto wordt dus twee keer zo duur. Die gave “Frunk”, waardoor je ook voorin bergen ruimte had, wordt ingenomen door de waterstofset. En omdat het vermogen van de auto niet toeneemt maar het gewicht wel zegt de natuurkunde van Newton dat de acceleratie minder wordt, minder sportief dus. Twee keer zo duur, minder ruimte, minder sportief…waarom zou je dat willen, rijdt ie misschien zuiniger?

Brandstofkosten

Een 100kWh Tesla-accu volladen kost thuis ongeveer 18 euro. Daarmee rijdt ie 500 kilometer. De volle gastank, 6 kilo waterstof, kost €72. Dat hebben de 5 waterstoftankstations in Nederland onderling afgesproken (NMA – anybody?), een kilo waterstof moet 12 euro kosten. Ook daarmee rij je 500 kilometer.

Op waterstof rijden is dus 4x zo duur als op elektriciteit rijden. Twee keer zo duur in aanschaf, minder ruimte, minder sportief, 4x zo dure kilometers…..

Oplossing voor welk probleem?

Je begint je serieus af te vragen voor welk probleem de Hesla een oplossing is. Niet voor het dagelijks gebruik, want als je minder dan 500km per dag rijdt zie je nooit meer een laadpaal, je vertrekt thuis immers altijd met een volle tank. Dus alleen voor de vakantie in Toscane. Maar als je 1000 kilometer moet rijden dan zal je na een uur of vier (twee chauffeurs allebei 2 uur gereden) even een bak koffie willen drinken en de benen willen strekken. Als je daarmee klaar bent is de Tesla al weer bijna vol voor het laatste stuk.

Conclusie

De Hesla is een oplossing voor mensen die helemaal alleen in 1x 1000 kilometer willen rijden in een land zonder laadpalen maar mét waterstoftankstations. Als je naar Bejing rijdt via Rusland (tanken in Baikonoer ruimtevaartbasis) of zo en je hebt haast. Handig! Maar of er veel mensen 70k voor over zullen hebben? Ik betwijfel het.

Vragen over subsidie en R&D-budgetten

En daarmee kom ik bij mijn zorgpunt : ik vrees een beetje dat er heel veel R&D-geld en subsidie zal gaan naar ombouwprojecten van vooral gemeentes en gelieerde overheidsinstellingen die niet zo goed zijn in rekenen maar wel heel gevoelig zijn voor “kijk ons eens groen op waterstof rijden”. Ik zou dat echt doodzonde vinden.

Samenvattend

Waterstof? Ja (als het met overschot duurzame stroom gemaakt wordt)

Brandstofcellen? Ja (wel efficiënter graag, stop hier R&D en subsidie in)

Tesla met waterstof-range-extender : Nee (wat mij betreft)

PS1. De 2e generatie Tesla Roadster zal van zich zelf al een batterij-range van 1000km hebben

PS2. Ik vind het echt heel gaaf dat er zo geëxperimenteerd wordt, ik kan alleen maar dromen van zulke researchbudgetten, go Waterstofcentrum!

PS3. Met echte zinvolle brandstofdcelauto’s (energiebuffertje met ultracaps) wordt ook geëxperimenteerd

Over Lars Boelen

Ik help mijn klanten van het gas af, met een integraal plan. Want als je advies vraagt aan een spullenverkoper dan krijg je …. juist ja, spullen.

Onafhankelijk betaald advies dus, duur in de aanschaf, goedkoop in het gebruik.

Als je dit blog behulpzaam vond voor je beeldvorming over de energietransitie dan heb ik een kleine vraag voor je.

3 Replies to “De “Waterstof Tesla”- vragen en antwoorden / #Hesla”

    1. Hoi Michel,

      Ja dat klopt. De brandstofcel is plusminus tegelijk geintroduceerd met de zonnecel. Dus ze hebben even lange ontwikkeltrajecten achter de rug.
      Ik denk dat het duidelijk is wie het beter gedaan heeft 🙂

Leave a Reply