Ik kreeg bovenstaande vraag van een vriend die mij graag op de zeepkist wil hebben met mijn duurzaamheidsplannen. “Vertel mij nou eens hoe we naar die stip op jouw horizon gaan komen, pak me bij de hand en neem me mee!”
Eigenlijk wel een heel erg leuke vraag, want ik weet natuurlijk donders goed hoe je met mopperen (spa) en satire (vliegen) mensen aan het denken en retweeten kan krijgen, maar hoe krijg je ze nou zover dat ze net als ik besluiten om de CV-ketel van de muur te schroeven en het dak vol te leggen met zonnepanelen?
Met Nudgen kom je natuurlijk een heel eind, gewoon traplopen zo ontzettend leuk maken dat mensen de naastgelegen roltrap vergeten maar dat zijn toch meer gimmicks dan volksbewegingen.
Nee, ik wil echt een volksbeweging op gang brengen die de voordelen van duurzaam leven zo intens voelt dat ze niet eens meer over het alternatief (fossiel) na wil denken. En om die volksbeweging op gang te brengen ga ik twee drietrapsraketten lanceren
1) De Oud zuid Vespa-jeugd mobiliseren. Want als die hipsters om zijn hobbelt de rest van Nederland er achter aan
2) Ondernemers uitdagen om puur uit eigen gewin voor duurzaam te gaan
Oud Zuid Vespa-Jeugd
Ik kwam op dat idee toen ik een paar weken terug aan een gracht in Amsterdam zat en enerzijds door stinkende busjes en rondvaartboten getrakteerd werd op dieselroet, geluid en walm en anderzijds talloze Tesla-taxi’s, electrische rondvaartboten en electrische vrachtwagens. Eigenlijk was ik aangenaam verrast door wat er allemaal al kan en hoe spectaculair de resultaten zijn.
En wat me nog het meest trof was dat in Amsterdam de Vespa hipsterscooters nu de grootste vervuilers zijn. Ik weet uit betrouwbare kring wat die dingen kosten, en dat is dus meer dan een state of the art e-scooter. Volgens de hipsters in kwestie is het Vespa-geluid, windscherm, rekje achterop en vierkante spiegel absoluut noodzakelijk om geaccepteerd te worden in het circuit. En dit is de fine Fleur van onze toekomstige leiders en ondernemers. Je zou denken dat duurzaam denken daar toch op z’n minst af en toe op tafel komt, of op school behandeld wordt. Waarom rijden ze dan toch op die mobiele fijnstoffabrieken? Hoe moeilijk kan het zijn om die paar honderd jongeren van hun sociaal opgelegde milieuterrorisme af te houden?
A) Ik wil de wethouder milieuzaken Pieter Lintjens om tafel om heel Amsterdam binnen de rondweg tot een specifieke milieuzone te verklaren: op 1 januari 2018 worden fossiele tweewielers verboden en in 2020 alle fossiele scooters, inclusief brommobielen. Wethouders kunnen dat.
B) Amsterdam koopt 10 topkwaliteit e-scooters (Model Vespa) en deelt die willekeurig uit aan 16 jarigen in de postcoderoos van Oud Zuid. Enige voorwaarde om de scooter te krijgen is dat je een jaar meedoet aan de nieuwe realitiesoap…
C) So you think you can change? Waarin de zojuist geworven ambassadeurs een jaar regio 020 rondrijden om zoveel mogelijk van hun leeftijdsgenoten te overtuigen om hun brommers in te ruilen voor e-Scooters. Degene die de meeste milieuwinst haalt wint een grote prijs. Een 10 jaar oude tweetaktbrommer van de weg halen levert natuurlijk meer punten op dan een gloednieuwe viertakt scooter.
Zo, dat was de jeugd, want je kan natuurlijk wel CEO’s een weekje een Tesla kado doen om ze uit hun SUV’s te lokken en daar mooie TV over maken maar je moet natuurlijk hun KINDEREN overhalen realiseerde ik me.
Ondernemers uitdagen zakelijke keuzes te maken
Ik ben deze week een eigen bedrijf begonnen in duurzaamheidsadvies en al na 5 dagen kwam ik bij ondernemers over de vloer. Die kon ik vol enthousiasme vertellen wat duurzaamheid voor mij betekent :
– verstandige businesscases voor de middellange termijn
– op pensioenleeftijd geen energielasten meer
– meer comfort voor een lagere prijs
– investeren in de lokale economie in plaats van een cheque van €150 per maand die je nu nog aan Shell en Exxon Mobile geeft maar na 2020 rechtstreeks aan Poetin.
….. de stilte die ik dan laat vallen heeft al alle drie de keren geleid tot de vraag om te gaan helpen om hun bedrijf echt duurzaam te gaan maken.
Geen geitenwollen sokken, niet de verwarming op 18, geen donkere etalages. Meer, beter, goedkoper en geld in de lokale economie, dat wordt mijn visitekaartje en het werkt.
Na 1 week zelfstandig ondernemen loop ik te flipperen als een in XTC-gedoopte stuiterbal…. dit is wat ik ga doen en niemand houdt me tegen!
So you think you can change me? Yes I can!
Lars Boelen