Slootkroos en Tesla’s

Slootkroosplantjes delen zich elke dag. Elk plantje is 4mm2 groot en 1mm dik, een sloot is 100 meter lang en 1 meter breed. In de lente blijkt één kroosplantje de winter overleeft te hebben. Op 16 juli zit de sloot helemaal vol. Op welke dag zit de sloot half vol?

Aan dit rekengrapje moest ik denken toen ik dit stuk las over verbeteringen in accu-technologie. Kleine verbeteringen die elke jaar terugkeren groeien namelijk ongemerkt uit tot enorme hoeveelheden, en je ziet pas hoe hard het groeit vlak voordat het “enorm” is (de sloot zit 15 juli halfvol).

Nu die Tesla-accu:
20130523-235003.jpg
Hij weegt ongeveer 500 Kg, en je rijdt er 400 kilometer puur elektrisch mee. In de accu zitten zo’n 7000 “18650” cellen (die ook in laptops zitten). Ik schat de kostprijs van 1 cel op €5, zodat de accu €35.000 kost.
20130524-000720.jpg
Als we de cijfers uit het stuk hierboven hanteren (15% verbetering in prijs, range en levensduur per 18 maanden) dan krijg je het volgende staatje:
20130604-101112.jpg

En dan kan het dus zomaar zijn dat we over tien jaar opeens een auto kunnen kopen met een volle “tank” range van meer dan 1000 kilometer en een levensduur die niet meer relevant is. Alhoewel “niet relevant”: als elke elke auto een half miljoen kilometers mee gaat met alleen het wisselen van ruitenwisserbladen elk jaar en nieuwe banden elke 3 jaar, dan hebben we een behoorlijk ecologisch argument voor “electrisch” te pakken. Dan is er nog wel een dure accu van 11.000 euro nodig. Maar als je aan 500 km genoeg hebt dan kost die accu maar €5000, geen enkel probleem voor een middenklasser. Met een dicht laadnetwerk, aangevuld met inductief laden bij stoplichten moet dat voor 90% van de automobilisten genoeg zijn.

Tweedehands Tesla’s zullen zeer in trek zijn, want als een 10 jaar oude Tesla 15K kost en een nieuwe accu 10K waar je dan 1000 kilometer mee kan rijden, dan is daar vast een markt voor. Een sportauto zonder uitstoot met een motor die niet kan slijten, geen versnellingsbak heeft en nauwelijks remslijtage kent, jummie. (Tesla heeft 21-08-2014 een retrofit accupakket voor de Roadster aangekondigd waarmee de range 650 wordt!!!)

De exponentiële funktie is de beste vriend van een technoptimist!

Update 1-3-2014 : Tesla gaat een megafabriek bouwen waaruit batterijen met een 30% lagere kilowattuurprijs gaan rollen, volledig in lijn met dit verhaal.

Update 28-05-2014: 1200 km en 20x sneller opladen en 10 jaar lang 6x/week opladen zit nu in de pen. Die 10 jaar wachten gaan we niet eens volmaken!

TwitterVolgen

Update 21-08-2014: Tesla komt met 650km accupakket voor de Roadster
(Oorspronkelijk geplaatst op 23-5-2013)


Reacties

3 reacties op “Slootkroos en Tesla’s”

  1. Ik weet niet of Shai Agassi de meest accurate bron voor dergelijke informatie is, maar zelfs als het klopt…
    Je vergeet in je berekening dat de accucellen tot een grote accu samengevoegd moeten worden. Ook de behuizing reken je niet mee. De prijs per cel is dus niet totaalprijs accu gedeeld door het aantal cellen.
    Je rekent bovendien een beetje te enthousiast. Je laat de kosten dalen en gelijktijdig de actieradius stijgen. Dit gaat wel gebeuren, maar niet in deze mate. De prijs van 1 Wh daalt dan wel en volgens jouw berekening kost een 85kWh dan inderdaad €11000, maar dan kun je daar nog geen 1000km mee rijden. De totale hoeveelheid energie in de accu neemt niet toe. De enigste winst die direct uit de accu is te herleiden is de energiedichtheid. Het aantal Wh/KG (en Wh/liter) zal sterk toenemen, maar het gewichtsverlies zal niet voor een verdubbeling van de actieradius gaan zorgen.

    1. Hallo A.

      Bedankt voor je reactie. Tja Shai gokte mis met Better Place, maar de ontwikkelingen van accu’s staan gelukkig niet stil.
      Accuprijssamenstelling heb je gedeeltelijk gelijk, maar uit onderzoek blijkt dat producten in massaproductie uiteindelijk in kostprijs neigen naar de grondstofprijs, dus de behuizing/samenstelling zal allengs minder duur worden.

      De berekening zal ik even nakijken, maar ik ga uit van 15% lagere prijs & 15% meer energie inhoud, dit leidt in mijn idee tot 15% verder bereik maar misschien reken ik dubbel ergens dubbel, goed dat je me daar op wijst.

      Eigenlijk moet ik deze post halfjaarlijks bijwerken, want de ontwikkelingen gaan hard, van de week weer de Ultracaps die een sprong maken. Het 15% model houdt geen rekening met disruptive veranderingen die ik de komende 10 jaar zeker nog verwacht!

      We zullen zien!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *