Moeilijke vragen voor FastNed voor de Beursgang

Van de week was ik aan het bloggen over de CarbonBubble van Shell. Boos worden op zoveel arrogantie is een ding, maar als je echt boos bent dan is er maar één ding wat je moet doen: “Put your money where your month is”. Gisteren werd ik door een collega crowdfunder op FastNed gewezen. “Die gaan laadpalen voor EV’s bouwen”. Geweldig, een partij die opstaat tegen Shell, daar moet ik meer van weten! Geld voor het businessplan zou opgehaald worden op NPEX-beurs (had ik nog nooit van gehoord, zie einde van dit blog) en de voorintekening op de aandelen stond al op ruim 80%. “Is dat niks voor jou?”
Aangezien reserveren gratis en zonder voorwaarden was heb ik een portie besteld.

Daarmee begon een zoektocht waarbij mijn ogen allengs verder open gingen staan. Want de geschiedenis achter FastNed staat in boekvorm op hun website en leest als een jongensboek vol rebelse draufgangers, volhouders en “right place, right moment” toevalligheden. Ga het vooral lezen maar ik doe even een managementsamenvatting:

Inzicht bij de oprichter dat elektrisch rijden nooit populair wordt zonder dekkend snellaadnetwerk. De overheid die concessies heeft uitgeschreven voor het creëeren van zo’n netwerk, maar geen ondernemer die het aandurft. Een gedurfd laadstation ontwerp dat briljant is in zijn eenvoud (en schoonheid) en tegen zeer scherpe prijzen landelijk en snel uitgerold kan worden. Fossiele bedrijven en Energiegiganten die zitten te slapen en een “veiling” die die naam niet verdiend (kernwoord : koektrommel) waar Fastnet meer dan 200 consessies gratis in handen krijgt voor 15 jaar.

Hier een plaatje van de verkregen concessies en het standaard laadstation:
20140522-212719-77239416.jpg
Bron: FastNed

20140522-212906-77346889.jpg
Bron: FastNed

Mooi he? Over een jaar komt u ze om de 40 km tegen op de snelweg, FastNed zal net zo’n bekende naam worden als Shell en BP. Waar slaat dan die titel van dit blog dan op? Moeilijke vragen voor de Beursgang? Nou, ze hebben mooie blauwe ogen daar bij FastNed, maar ik wil wel graag weten wat mijn risico’s zijn, en dat zijn deze:

– wat nou als Shell en BP pompen nr 20 en 21 van hun megastations ombouwen naar laadstation? Mogen ze dat? Als dat mag dan is het gameover voor het concept. Ik meen dat er een hoger beroep is aangespannen door de fossielen over of stroom brandstof is of niet.

– als alle 200 stations met 4 laadplaatsen met 100kWatt laders actief zijn in de ochtendspits dan is er 800 MW stroom nodig, gaan de Lianders van deze wereld dat netjes aan kunnen leveren?

– Als er ’s zomers wekenlang strakblauwe luchten zijn en de Duitsers dumpen hun overschot bij ons, gaat dat voordeeltje dan naar de mensen die op dat moment opladen. Met mobiele IT moet dat kunnen, “bliep : nu gratis tanken bij FastNed over 2 km”

Nou dat was het eigenlijk, alles staat zo duidelijk in het boek dat ik de prospectus alleen nodig heb om de business case doorgerekend te zien, maar als die zo degelijk is opgezet als jullie business plan dan komt dat vast goed.

PS : NPEX is een “beurs” waar aandeelhouders onderling hun stukken kunnen uitwisselen zonder tussenkomst van een bank of broker. Dagdag grote bank, wij disruptieve nieuwe bedrijven kunnen dat voortaan wel zonder uw grabbeljatjes. Geld ophalen voor je bedrijf kan door een IPO (initial public offering) te doen : aandelen te koop aanbieden. FastNed heeft nu aangekondigd dat ze 400.000 aandelen van 10€ willen gaan uitbrengen. Alle aandelen zijn al voorgesproken en dat is genoeg voor de eerste 20 laadstations. 400.000 stuks is een aantal dat tot een levendige handel zal leiden schat ik in.

PPS : De voorinschrijving voor de tweede tranche laadstations is geopend.

TwitterVolgen


Reacties

Eén reactie op “Moeilijke vragen voor FastNed voor de Beursgang”

  1. […] – Het snellaadnetwerk van FastNed. Dit netwerk dat er over 1,5 jaar gewoon ligt zal in staat zijn het groeiende aantal volledig […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *