Site pictogram Lars Boelen

Slootkroos en Tesla’s

Slootkroosplantjes delen zich elke dag. Elk plantje is 4mm2 groot en 1mm dik, een sloot is 100 meter lang en 1 meter breed. In de lente blijkt één kroosplantje de winter overleeft te hebben. Op 16 juli zit de sloot helemaal vol. Op welke dag zit de sloot half vol?

Aan dit rekengrapje moest ik denken toen ik dit stuk las over verbeteringen in accu-technologie. Kleine verbeteringen die elke jaar terugkeren groeien namelijk ongemerkt uit tot enorme hoeveelheden, en je ziet pas hoe hard het groeit vlak voordat het “enorm” is (de sloot zit 15 juli halfvol).

Nu die Tesla-accu:

Hij weegt ongeveer 500 Kg, en je rijdt er 400 kilometer puur elektrisch mee. In de accu zitten zo’n 7000 “18650” cellen (die ook in laptops zitten). Ik schat de kostprijs van 1 cel op €5, zodat de accu €35.000 kost.

Als we de cijfers uit het stuk hierboven hanteren (15% verbetering in prijs, range en levensduur per 18 maanden) dan krijg je het volgende staatje:

En dan kan het dus zomaar zijn dat we over tien jaar opeens een auto kunnen kopen met een volle “tank” range van meer dan 1000 kilometer en een levensduur die niet meer relevant is. Alhoewel “niet relevant”: als elke elke auto een half miljoen kilometers mee gaat met alleen het wisselen van ruitenwisserbladen elk jaar en nieuwe banden elke 3 jaar, dan hebben we een behoorlijk ecologisch argument voor “electrisch” te pakken. Dan is er nog wel een dure accu van 11.000 euro nodig. Maar als je aan 500 km genoeg hebt dan kost die accu maar €5000, geen enkel probleem voor een middenklasser. Met een dicht laadnetwerk, aangevuld met inductief laden bij stoplichten moet dat voor 90% van de automobilisten genoeg zijn.

Tweedehands Tesla’s zullen zeer in trek zijn, want als een 10 jaar oude Tesla 15K kost en een nieuwe accu 10K waar je dan 1000 kilometer mee kan rijden, dan is daar vast een markt voor. Een sportauto zonder uitstoot met een motor die niet kan slijten, geen versnellingsbak heeft en nauwelijks remslijtage kent, jummie. (Tesla heeft 21-08-2014 een retrofit accupakket voor de Roadster aangekondigd waarmee de range 650 wordt!!!)

De exponentiële funktie is de beste vriend van een technoptimist!

Update 1-3-2014 : Tesla gaat een megafabriek bouwen waaruit batterijen met een 30% lagere kilowattuurprijs gaan rollen, volledig in lijn met dit verhaal.

Update 28-05-2014: 1200 km en 20x sneller opladen en 10 jaar lang 6x/week opladen zit nu in de pen. Die 10 jaar wachten gaan we niet eens volmaken!

Update 21-08-2014: Tesla komt met 650km accupakket voor de Roadster
(Oorspronkelijk geplaatst op 23-5-2013)

Mobiele versie afsluiten