Gisteren weer hele leuke Twitter discussies. Eén iemand geleerd wat EV-accu’s voor netstabiliteit gaan betekeken, en één twitteraar ontmoet die me bestookt met grafieken en PDF’s over werkelijk energieverbruik van EV’s. Ik ben heel erg voor eerlijke rapportage over nieuwe technologiën en het was toch wel prikkelend.
Wat is het punt?
Als je gaat zoeken op Tesla en Vampire, dan krijg je veel meldingen van het Tesla forum van gebruikers die melden “’s nachts kilometers kwijt te raken”. Tesla meldt namelijk bij aanzetten hoeveel kilometers hij denkt te kunnen rijden op de aanwezige lading. Als je de auto ’s avonds met volle accu in de garage zet en je denkt hem pas een dag later nodig te hebben, dan kan je 10-30 kilometer “kwijtraken” naar het schijnt. Dit verschijnsel wordt “Vampire leakage” genoemd, en kan 3-5 kWh per dag bedragen (hear say). Het is temperatuur gerelateerd, wat doet vermoeden dat het te maken heeft met het warmhouden van de accu. Lithiumaccu’s als in de Tesla moeten namelijk op bedrijfstemperatuur zijn om goed te werken. De gedachte dat de boordcomputers zoveel stroom gebruiken is door Tesla al ontkracht, dat is verwaarloosbaar. Tja, wat zal ik daar dan over zeggen? 1200 kWh per jaar om je sportauto reisklaar te houden, daar gaan we de oorlog niet mee winnen. Da’s 1/4 van het jaarverbruik van een gezin, best pittig.
S.o.t.A.
De Tesla is een compleet nieuw concept, en alles wordt tegelijk ontwikkeld, van accu en aandrijving tot laadstrategie, systeem software en powerprofielen (in de firmware). Hij is letterlijk State of the Art, en die kunst wordt in sneltreinvaart doorontwikkeld.
Op temperatuur houden
De Tesla is een sportauto, met een specifieke doelgroep die elke ochtend maximale performance verwacht. Als je de auto dagelijks gebruikt om 2x 50-100 km te rijden (zoals de mensen die er een kochten ongetwijfeld bedacht hebben) dan moet je die 4 kWh gewoon optellen bij het verbruik van je auto, 4000Wh/100 km = 20- 40 Wh/km, dat is dan gewoon fact of life. Eigenlijk moet je het vergelijken met een Ferrari met een standkachel die alle motorvloeistoffen op bedrijfstemperatuur houdt, als je een Ferrari op een koude ochtend meteen de vrije teugels geeft, dan kan je gelijk door naar de dealer voor nieuwe koppakingen en koppelingsplaten. Niks bijzonders dus.
Sportauto / forensenauto
De vraag is of je je Tesla als de eerste thrill er af is ook nog steeds elke dag als sportauto wilt gebruiken, of dat een “forensen” modus ook voor je zou werken. De accu mag dan ’s nachts afkoelen, 0 stroom verbruik, echt leeglopen doen de cellen niet, alleen hun beschikbare vermogen wordt wat minder als ze koud zijn. Je hebt dan ’s ochtends wat minder vermogen beschikbaar, en tijdens de rit zal de accu opwarmen waarmee wel alle vermogen beschikbaar komt. Vergelijk het met de choke van vroeger. Mijn turbodiesel is trouwens ook niet vooruit te branden met een koude motor/versnellingsbak.
Vakantiemodus
Ik kan me heel goed voorstellen dat als je voor je werk regelmatig moet vliegen en een week weg bent, de auto in “shutdown” modus gaat. Als je terugkomt detecteert je telefoon dat je weer binnen 10km van je auto bent en stuurt een berichtje waarna de accu weer wordt voorverwarmd. Ik denk dat dat soort logica gewoon nog niet uitontwikkeld is, maar de use cases van de Tesla moeten gewoon nog allemaal in firmware omgezet worden.
Kortom, gedrag dat een beetje te voorzien was, waarschijnlijk oplosbaar is maar het zeker niet verdiend op geframed te worden als “Tesla verbruikt net zoveel stroom als 5 Amerikaanse Koelkasten, ALS HIJ UIT STAAT”. Je moet naar het volledige verbruik kijken, niet naar geïsoleerde situaties, en daar blijft de Tesla schitteren.
To be continued..