Tesla’s en de Noordpool

Als je actiever gaat bloggen en forse standpunten inneemt dan wordt je natuurlijk ook aangesproken op inconsistenties in je verhaal, en dat is prima, daar blog ik voor, en ik heb ook de wijsheid niet in pacht, ik wil graag leren.

20130715-162209.jpg

Zo spreekt de “Auto Opruim Dienst, AOD” (@KlimaatCombi) mij aan op het feit dat ik heel veel over CO2 en de Noordpool schrijf en Twitter, maar tegelijk lyrisch ben over elektrisch rijden in het algemeen en Tesla in het bijzonder. Ik zal dat proberen uit te leggen.

Onze westerse samenleving is helemaal ingericht op automobilitiet, en dat is niet houdbaar. Ikzelf haat brandstofauto’s en de handgeschakelde diesel die ik moet rijden om af en toe op klantbezoek te gaan is een gedrocht qua rijgenot vergeleken met de halfelektrische Prius die ik hiervoor 6 jaar mocht rijden. We zullen onze samenleving meer op “lokaal” moeten inrichten. Ik heb daar al veel over geschreven, en persoonlijk consequenties uit getrokken : ik woon in een kleine stad op loopafstand van het centrum, met goede treinverbindingen en met veel landbouwactiviteit in de buurt, werk thuis en ben de afgelopen 20 jaar 1 keer op vliegvakantie geweest. Op termijn zullen we van automobiliteit in zijn huidige vorm af moeten. Ik ben echter van mening dat het ombouwen van een samenleving wel een paar decennia kan duren.

Waarom dan dat enthousiasme voor elektrisch rijden? Dat komt omdat we naast het mobiliteitsprobleem nóg een probleem hebben, en dat dat is onze nationale energievoorziening. Die is nu meer dan 95% fossiel, en dat gaat snel ophouden, sneller dan dat we onze samenleving omgebouwd hebben. Het mooie van elektrische auto’s is dat ze een accu bij zich hebben waarin makkelijk het dagverbruik van een gezin past. Met elke nieuwe elektrische auto die op de markt komt worden de accu’s groter en dus de energiebuffer die naast het huis staat groter. Als we nu een beetje snugger zijn, dan sluiten we al die buffers aan op het lokale elektriciteitsnet. Als er genoeg elektrische auto’s zijn dan wordt ons net een stuk robuuster en kunnen we makkelijker zon, wind, mini-WK en wat we al niet meer aan energiebronnenmix in gebruik gaan nemen de komende jaren. De accu’s vullen dalen op en vangen pieken op.

En waarom Tesla? Tesla is te werk gegaan op de manier waarop we als samenleving ons zelf opnieuw uit zouden moeten vinden : leeg schetsbord, zonder geschiedenis meetorsend de nieuwe oplossing neerzetten en dat dan tot in perfectie uitvoeren.

Eind jaren ’90 deed General Motors een halfbakken poging om ook een Electrisch Voertuig te maken, de EV1, en toen de 2e iteratie daarvan (met NiMh accu’s ipv loodaccu’s) 100-den kilometers bleek te rijden en een perfecte forensenvoertuig bleek, hebben ze er als een bezetene een einde aan gemaakt (kijk evt. “Who killed the electric car”). Hiermee is voor mij 100% duidelijk geworden dat de bestaande autofabrikanten (met uitzondereing van Toyota) niet de geschikte partijen zijn om onze mobilitiet in de toekomst aan toe te vertrouwen.

Ik heb de Lotus Elise altijd een onwijs mooie roadster gevonden, ik blijf toch een jongetje. Toen Tesla van de Elise een volledig elektrische auto maakte was ik echt om, wow wat een gaaf karretje! Daarna ontdekte ik dat het niet alleen een hobby van een excentrieke miljardair was, maar dat er echt een Groot Plan achter zat ben ik ze echt gaan volgen. Vandaar mijn enthousiasme voor Tesla.

20130715-162924.jpg

postscriptum
Voorts ben ik van mening dat biodieselhybride vrachtwagens de luchtkwaliteit op ons snelwegennet kunnen verbeteren, en dat de last-mile-distributie van TPG/UPC/etc. a.s.a.p. verplicht moeten overstappen op (hybride-)electrisch, het is onbestaanbaar dat we perfecte oplossingen hebben, maar de binnensteden nog steeds laten vervuilen. U zult begrijpen dat de brommer al helemaal per morgen, nou goed dan, overmorgen verboden moet worden.

Van treinen heb ik geen verstand, maar na de debacels met de Betuwe, HSL en Fyra en weet ik al niet welke lijn ben ik er huiverig voor om daar alle kaarten op te zetten, ook al omdat bij een verlaging van het wegverkeer met 10% een verdubbeling van het passagiersvervoer optreedt.

Leuk?


Reacties

4 reacties op “Tesla’s en de Noordpool”

  1. Je zal me niet geloven, maar hier in the middle of Norway, is een een klein dorpje al een Tesla-laadstation gekomen. Hij heeft 6 laders van ongeveer 120kW per lader. Hier in Noorwegen was de Tesla de vorige maand DE MEEST VERKOCHTE AUTO. Ja je leest het goed. En dat in een land met enorme afstanden en soms 30 graden onder nul.
    Ze hebben hem ook s’winters getest (met belading) en in vrieskoud reed hij nog steeds 420 km (afstand).
    Volgende maand krijg het bedrijf waar ik werk (elektriciteitsbedrijf) een eigen elektrische auto. Ik kijk er nu al naar uit om hem uit te proberen.

    1. He Robert, leuk dat je m’n blog ontdekt hebt, leven in de brouwerij!
      Ik had de cijfers van Tesla Noorwegen gezien ja, en je brengt me op een idee, “Tesla’s boven de Poolcirkel” verdienen een eigen postje 🙂

      Heeft je werkgever ook een Tesla gekocht? Ik hoop binnenkort ook eens ergens een proefritje te kunnen maken, ken wel het gevoel van electrisch rijden (de Prius rijdt soms een kilometer elektrisch als de accu volledig vol is geladen), maar helemaal elektrisch, dat moet wel speciaal zijn.

      Noorwegen is echt goed bezig : gigantisch veel verdienen aan olie, maar er niet (zoals Nederland destijds met gas) zelf verslaafd aan raken, heel verstandig.

  2. Arthur Vermeulen avatar
    Arthur Vermeulen

    He Lars, je woont wat uit de buurt, maar dit soort blogs zijn zeker een proefrit in m’n S waard :-). Bij mij op de zaak zijn we hard bezig om ons vervoer te ontfossielen en op eigen windstroom te gaan rijden. Inmiddels 6 ev’s, en voor 2014 11 stuks 🙂

    1. Ha! Ik ken inmiddels 2 Model-S eigenaren, en die proefrit gaat er vast komen binnenkort, maar bedankt voor het aanbod!

      Volgens mij is de kanteling ingezet, gaaf!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *