De “Waterstof Tesla”- vragen en antwoorden / #Hesla

Ik heb besloten dit artikel om te bouwen naar een algemeen artikel over experimenten met waterstofoplsag en waterstofvoertuigen.

Over Waterstof voor persoonlijk transport
Voorlopig, totdat we omkomen in duurzame energie, wordt waterstof gemaakt door methaan (aardgas) met stoom te kraken. Hierbij komt veel CO2 vrij en bovendien kost het veel energie om te maken. Waterstof kost daarom €12 per kilo. Daarmee is het voor auto’s  een te kostbare “brandstof” als je het vergelijkt met traditionele brandstoffen, en al helemaal vergeleken met rijden op accu’s. Maar waterstof heeft wel het voordeel dat het snel te tanken is en, als ruimte geen probleem is, makkelijk meegenomen kan worden. Vooral voor zwaar transport en wellicht vliegen, is het op termijn een bruikbaar alternatief voor fossiel. Ik juich om die reden experimenten met waterstof van harte toe.

De Hesla
Deze omgebouwde Tesla is een demonstratieproject om te laten zien wat mogelijk is met conversiekits. Voor nichetoepassingen kan het best praktische zijn om elektrische voertuigen te hebben met een zeer ver bereik. Mijns inziens een nichemarkt maar er kan veel kennis mee vergaard worden voor conversie van zwaar transport, een toepassing waar ik waterstof wel in een glansrol zie.

 River Simple
Een kleine brandstofdcelauto (met een energiebuffertje van ultracaps)

Waterstofopslag

Waterstofbromide


Reacties

3 reacties op “De “Waterstof Tesla”- vragen en antwoorden / #Hesla”

  1. Zijn splinternieuwe technieken in het begin niet altijd erg duur? En voor de energietransitie hebben we zowel electronen als moleculen (opslag) nodig.

    1. Hoi Michel,

      Ja dat klopt. De brandstofcel is plusminus tegelijk geintroduceerd met de zonnecel. Dus ze hebben even lange ontwikkeltrajecten achter de rug.
      Ik denk dat het duidelijk is wie het beter gedaan heeft 🙂

  2. […] schrijf met mijn scherpe pen (zie talloze andere artikelen op mijn blog, bijvoorbeeld over de Hesla waar ik ook niet aardig over was) een gekscherend stukje met informatie die Reduxion over de […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *