Open brief aan Jesse Klaver en verkenner Edith Schippers

Nederland heeft getekend voor Parijs en gaat dus zijn uiterste best doen om de temperatuurstijging op Aarde onder de 1,5 graad te houden. We zitten nu al op 1,1 graden. De nood is niet hoog, nee, het is nijpend, het is 12 uur!

We gaan nu een nieuw kabinet formeren en de klimaatdoelstelling is NIET een onderhandelbaar hebbedingetje zoals 130 km/h, pensioenleeftijd of “grenzen dicht” dat wel zijn.

De verkenner en straks de informateur moeten partijen aan tafel krijgen die samen een concreet plan moeten hebben hoe de doelstellingen te halen. Dit is GEEN GroenLinks item. Zelfs al zouden de VVD, CDA en PVV samen gaan regeren is Nederland gehouden aan die afspraken.

GroenLinks moet dan ook NIET de fout maken om als “de klimaatpartij” deel te gaan nemen aan een kabinet en al helemaal niet ministersposten op de duurzame departementen (EZ & landbouw, verkeer etc) nemen. GroenLinks moet zorgen dat de gevolgen van de noodzakelijke stappen, die de VVD en CDA gaan uitvoeren en aan hun achterban gaan uitleggen, niet allemaal neerslaan bij de armste Nederlanders en armste wereldburgers.

• De VVD moet dus de maatregel nemen dat alle verkeer nog maar 80 km/h mag, behalve als het volledig elektrisch is.
  • Het CDA moet dus de glastuinbouwers gaan vertellen dat aardgas voor iedereen evenveel gaat kosten
  • De VVD moet de kerosine-accijns en BTW en vliegbelasting op vliegen invoeren
  • Het CDA moet de campagne Woensdag Gehacktdag uitrollen en z’n achterban naar de vegetarische slager helpen zodat we over 4 jaar allemaal 2x per week vegetarisch eten.
  • De VVD moet rekeningrijden invoeren en
  • Het CDA moet weideplicht invoeren

Zij vertegenwoordigen het MKB, de boeren en Jan Modaal en zij moeten dus ook de zure boodschap brengen. (Overigens kan je heerlijk en makkelijk vegetarisch koken).

GroenLinks moet zich er op BuZa hard voor maken dat VVD en CDA niet hun oog laten vallen op de laatste bossen in Indonesië en Amerika om daar biomassa te oogsten en hier in de kolencentrale te verbranden en zo nepdoelen te halen zonder de pijn hier te voelen.

GroenLinks moet zich er op Financiën hard voor maken dat het belastingsysteem vergroent en grondstofverbruik wordt belast wordt ipv arbeid.

GroenLinks moet zich er op Sociale Zaken hard voor maken dat de subsidies van 10.000’den euros, die nu naar villabezitters gaan om warmtepompen van te kopen, stoppen.

Samenvattend: trap alsjeblieft niet in de val die gezet wordt dat wij zo nodig de wereld willen redden en daarmee burgertje willen pesten, het is politieke zelfmoord en niet nodig. Laat de verkenner en informateur de klimaatdoelen uitonderhandelen tussen de grote partijen en bied onze hulp aan om de pijn eerlijk te verdelen. En natuurlijk bieden we onze kennis aan aan de verkenners en informateurs, maar dat is iets anders dan alle shit die we over ons heen gaan krijgen als Nederland op onze schouders te laden.

Succes!
Lars Boelen, fervent GroenLinkser

Ps. Verder moet GroenLinks op Justitie natuurlijk ook de Hennepteelt decriminaliseren