Planned Obsolessence (op herhaling)

Ergerlijk, apparaten die voortijdig de geest geven. Vandaag de Philips Senseo aan de schandpaal.

De Senseo’s hebben al sinds jaar en dag een vlottertje in het waterreservoir. Na enige jaren gaat dat vlottertje vastzitten. ALTIJD. Ik heb me er dood aan geërgerd en nu bij deze laatste heb ik het tot de bodem uitgezocht.

Het vlottertje


Het vlottertje is een klein conrainertje van 1,5 x 1,5 x 3 cm. Het klepje zit aan de onderkant en hier zit een magneetje op gelijmd. Dit magneetje beweegt voor een magneetsensor in de koffiemachine: signaal aanwezig = vlotter ligt op de bodem = water op = lampje knippert en je kunt niet verder koffie zetten tot je het reservoir gevuld hebt.

Wat heeft Philips nou bedacht? “Als we nou zorgen dat die vlotter vast komt te zitten of zinkt, dan is het apparaat stuk, want het apparaat denkt altijd dat het water op is”. Als de Senseo stuk is koppen mensen een nieuwe, HANDEL!

Zo gezegd zo gedaan. De technici van Philips hebben niet 1 maar liefst 2 faalmogelijkgeden ingebouwd:


1) Het  vlotterhuisje is zo ontworpen dat het water de magneet gedeeltelijk bedekt. Aangezien het een supermagneetje is is deze gevoelig voor water, na verloop van tijd gaat hij roesten en valt uit elkaar.

2)  Eigenlijk zou de luchtdruk in het vlottertje de magneet droog kunnen houden, maar om te zorgen dat het magneetje steeds verder onder water verdwijnt zitten er in het vlotterhuisje 2 compartimenten met een soort super schuimrubber. Dit schuimrubber heeft een open structuur (zoals baksteen) waardoor het heel langzaam water opzuigt. Was dit schuim neopreen of piepschuim dan zou het eeuwig droog blijven. Maar niet bij Philips dus,  het vlottertje moet en zal ooit stuk.

Hier een foto van het water opzuigende schuimrubber:


Ik heb het op keukenpapier uitgeknepen en het was echt zeiknat, pas de derde keer uitdrukken bleef het papier droog.

Ik was dit zo zat dat ik Philips er op Twitter op aansprak:


De webteams reageren prompt en zoeken via DM contact om te kijken of de klant te helpen is:


Helaas, garantie voorbij, we kunnen niets voor je doen. Ik kreeg zelfs een kortingsvoucher waarmee ik een nieuwe kan kopen met 40% korting (kan je nagaan wat de marges zijn).

Maar het punt is dus de ERGERLIJKE praktijk van Philips c.s. om om het even welk product wij als consument kopen zo te ontwerpen dat het binnen 5 jaar stuk gaat. Elke 2 VWO-er heeft binnen een middag uitgevogeld hoe het vlottertje verbeterd zou kunnen worden en ik laat hier alvast 1 oplossing zien:

Het is een bloody shame in dit tijdperk van gebrek en grondstofproblemen. Ik bied de voucher aan aan iemand die er een goede bestemming voor weet, ik ga de Senseo repareren en wel zo dat ie nooit meer stuk gaat!

Stuur maar DM als je de voucher wilt hebben,

Lars

PS. Ik schreef al eerder een stuk of PO


Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *