Uitstekende aanpassing bijtellingregeling om zeep geholpen door de VVD

In 2004 mocht ik een nieuwe lease auto bestellen. De Prius was net op de markt gekomen en was nog onder de radar van de wagenparkbeheerders.
Je leaseauto kostte 25% bijtelling maar ik was zo onder de indruk van deze technologische vernieuwing dat ik hem toch bestelde. De wachttijd voor levering bedroeg een jaar.

Toen ik de auto in februari 2005 eindelijk kreeg was er een nieuwe belastingregel : hybrides (er was er maar 1) kregen een bijtelling van maar 14% omdat ze en zuinig en schoon waren. Toyota had namelijk zowel zijn best gedaan op CO2 als NOx uitstoot. Mijn collega’s keken me argwanend aan (wat een lelijke auto) maar waren jaloers op mijn bijtelling (wel een grote bak voor zo weinig geld). Ik reed 6 jaar met het grootste plezier in mijn Prius. Groot verdriet dat de nieuwe wagenparkbeheerder een voorliefde had voor handgeschakelde diesel……

Die 14% sloeg in als een bom in de industrie en iedereen ging in het magazijn kijken of er niet nog een driepittertje lag. Met keiharde banden, zonder airco, achterbank en spiegels en met dichtgeplakte deuren slaagde de ene na de andere fabrikant voor de 14% test. Dat de auto’s alleen zuinig waren op de testbaan, en dat de NOx uitstoot nergens vermeld werd deed er niet toe. Binnen no time reed half leasend Nederland in een goedkope auto. Het milieu schoot er geen jota mee op want om die kleine motortjes een beetje lekker te laten rijden moest je vol gas in de lage versnellingen, iets wat bij de Prius met zijn revolutionaire CVT met electro-ondersteuning niet nodig was.

Ik blogde vaak boos over deze misstand, en al helemaal toen er nep-EV’s op de markt kwamen zoals de Ampera en de Outlander. Alleen goedbedoelende milieufanaten namen de moeite om van stopcontact naar stopcontact te rijden, de leasende goegemeente reed gewoon met lege accu van pomp naar pomp.

Toen kwam eindelijk de echte vernieuwing na de Prius, de Tesla. Benzinetank er uit, accu er in. Het snellaadnetwerk van FastNed was er nog niet, dus de eigenaren waren aangewezen op stopcontact en laadpaaltje. Dit was pionieren en de overheid heeft er terecht een 0% bijtellingregeling aan gehangen. Maar de Tesla is uitontwikkeld, heeft twee fabrieken in Tilburg en we kunnen dankzij FastNed voor eind 2015 overal snelladen. De bijtellingscategorie moet dus hoognodig gereviseerd worden, en ik ben daar heel blij mee.

De pionierstijd is voorbij en de directeur wordt nu gevraagd 7% bij te tellen. Zij betaalt dan 7% van 100.000 X 52% / 12 = €303 euro netto per maand voor de meest luxe directiewagen die er bestaat, een belachelijk laag bedrag (een vergelijkbare BMW7 kost €1100 per maand).

Alle andere nep-EV’s gaan terug naar 25%, waar ze ook horen. De overheid mag best belastingvoordeeltjes geven om groen rijden te bevorderen, maar alleen als daar ECHTE innovatie en resultaat tegenover staat.

De piepende VVD gaat nu door deze uitstekende maatregelen tegen te houden weer als vanouds voorkomen dat er duurzaam beleid wordt gevoerd. In triest.

TwitterVolgen

2 Replies to “Uitstekende aanpassing bijtellingregeling om zeep geholpen door de VVD”

  1. Prima artikel! Je slaat de spijker op z’n kop. Helaas zitten de benzine- en dieselslurpende Phevs straks nog steeds in de 14% bijtelling, maar de echt elektrische met range extender BMW i3 ook. Terwijl die auto het wel verdient om in de laagste klasse te worden aangeslagen.
    De roep dat leaserijders de dupe zijn en veel duurder uit is ook misleidend. De huidige bijtelling is per auto 5 jaar geldig en als je in 2016 een nieuwe auto oet uitzoeken kies je weer voor een op dat moment zuinige auto

    1. Hoi Marcel,

      Ik had eerder al eens geblogd dat “zuinige” PHEV’s de benzinekosten mogen aftrekken volgens de fabrieksopgave van de fabriek: jouw auto rijdt zogenaamd 1:100? Dan mag je 1 liter benzine aftrekken per 100 gereden kilometers.
      En dat “dupe verhaal” klopt natuurlijk, als je in 2016 een nieuwe auto mag uitkiezen dan kies je er eentje die binnen dan binnen je wensen en budget valt. Je huidige rechten zeggen niets over de toekomstige rechten.

Leave a Reply