Naar een fossielvrije samenleving (3 – vervoer)

Voor onze gas- en elektriciteitsvoorziening heb ik een opzetje gegeven in deel 1 – aardgas en deel 2 – kolenvrije stroom, tijd voor onze 3e grote energieslurper: ons vervoer. Om maar gelijk met de problematiek in huis te vallen, een stukje uit de Volkskrant van vanmorgen:
20131024-084933.jpg

Werk aan de winkel dus. En met uw welnemen, als wij van Stormglas het voor het zeggen zouden hebben, dan zouden we e.e.a. wel afdwingen!

Voor ons vervoer gebruiken we, olie omgerekend naar elektrische equivalent, ongeveer 450 PetaJoule (PJ) aan energie. Dit is verdeeld in 180PJ benzine en 270PJ diesel. Ik doe voor de eenvoud nu even of alle diesel door bedrijven wordt gebruikt en alle benzine door particulieren. Dat zijn resp. 180 en 270 PetaJoule. We gebruiken (zie deel 2) als burgers dus 2x zoveel energie voor ons transport als voor het draaien van onze was.

Onmogelijk om zoveel elektrische energie op te wekken zonder kolen. Maar dat hoeft gelukkig ook niet. Want een Elektrisch Voertuig (EV) weet 73% van de windenergie uit het stopcontact om te zetten in voortbeweging, een benzineauto slechts 16% van de energie in benzine, dus een EV is 4x zo zuinig. We hoeven dus maar 45PJ aan elektrische energie op te wekken voor evenveel kilometers (de helft van het gebruik van huishoudens), dat scheelt een slok op een borrel!

Met andere woorden, als wij burgers ons energieverbruik zouden weten te halveren dan kunnen we ons vervoer “betalen” uit ons huidige verbruik. Aan de bak dus, met die LED-lampen!

Actieplan Voertuigen
Fietsen – nu al CO2 neutraal – aanmoedigen door goede fietsverbindingen te realiseren
Elektrisch fietsen – een bijzondere categorie omdat je er, als je hem alleen voor kleine stukjes gebruikt, luier van wordt en dus méér energie gaat gebruiken. Ik heb echter zo’n vermoeden dat hij vooral drempelverlagend werkt voor vérder fietsen, en bovendien gebruikt hij zo weinig energie dat ik een oogje toeknijp, ik ben de zuurste niet.
Bromfiets – Algemeen verbod op verkoop per 1-11-2013 / wegverbod per 1-1-2020
E-Scooter als bromfietsvervanger – Onze 16 jarige jeugd vindt mijn plannen natuurlijk niet leuk, maar het moet, sorry. De e-Scooter die jullie vanaf nu moeten kopen is iets duurder in aanschaf, maar hij gebruikt geen brandstof, je tapt gratis stroom van Pa en Ma. Daarnaast heeft hij geen onderhoud nodig waardoor hij na 1 jaar niet klinkt als een verkouden Lama en stinkt als een 25 jaar oude oostbloktractor. Al met al is hij over de gebruiksperiode veel goedkoper, en levert ook nog eens meer op als je hem inruilt voor je eerste Golf TDI. Doen dus!
E-Scooter als forensenvoertuig – een zwaar ondergewaardeerd stuk reisgereedschap. Zou extreem gepromoot moeten worden omdat het DE oplossing is voor forensenverkeer en nauwelijks energie verbruikt. Als ik in Eindhoven zou werken en vanuit Weert zou vertrekken dan zou ik die 30 km 100% zeker met een e-scooter gaan afleggen. We gaan brede hogesnelheidsfietspaden aanleggen tussen forensensteden en stadscentra, desnoods dwars door natuurgebieden heen. (tot 2020 controlepoortje tegen brommers bij toegang). Belastingvrije vergoeding gelijk aan belastte autokilometervergoeding nu.

Zo we zijn, schat ik, inmiddels 30% van onze automobilisten, inclusief bijbehorende files, kwijt, op naar het taaie stuk:
Auto – Harde absolute uitstootlimieten, geen voertuigcategorien meer – gemeten met showroomauto’s (wordt in jaar na marktintroductie met onaangekondigde steekproeven gecontroleerd en tarieven eventueel aangepast als de gegevens van de fabriek en de garage afwijken). Vermogenslimieten (een maximaal aantal kW/kg voertuiggewicht). Is dit het einde van de sportauto? Wel van de fossiele, ze mogen van mij in de oldtimerregeling (ook 1 jaar oude, ze zijn immers fossiel). Vergeet niet dat het doel is om op fossiel rijdende auto’s uit te faseren, dus het mag een beetje pijn doen, we willen immers een nieuwe samenleving.
Elektrische auto’s – langzaam oplopende bijtelling naarmate marktpenetratie toeneemt. Blijven stimuleren van het laadnetwerk. Laders die ook kunnen terugleveren worden zwaar gesubsidieerd, om het bufferende effect van de autoaccu’s eindelijk daadwerkelijk uit te gaan nutten. Teruggeleverde energie ’s ochtends vroeg kan bijvoorbeeld dubbel tellen voor terugleververgoeding. Nederland moet koploper energiebufferen (buzzwoord van het jaar ’14) worden.
Autotrein – met radar-afstandhouders, TomTom realtime route info en car2caR-communicatie kunnen snelwegrijders aansluiten bij een autotrein (Eindhoven-Utrecht) en zo al bumperklevend extreem zuinig van A naar B want 1 meter tussenruimte is geen probleem. Bijvoorbeeld synchroon knipperende grote groen LED op het dak van de treiners als controlemiddel om je te onderscheiden van fossiele bumperklever.
Distributie- en stadsbusjes – Verplicht minimaal start-stop bij APK per 1-1-2020, lagere wegenbelasting voor benzinehybride, vrijstellingen voor wegenbelasting voor elektrische voertuigen. Start-stop systemen in busjes kunnen prima geretrofit worden : zwaardere startmotor, zwaardere accu, stukje elektronica, klaar (let op : handwerk, arbeidskrachten voor nodig!)
Stadsvervoer – Bij nieuwe aanbestedingen moeten bussen minimaal start-stop systemen hebben. Zeer sterke incentives voor zero-emission vervoerders (zoals inductielussen aanleggen door gemeente bij stopplaatsen / stoplichten).
Taxis – Nieuwe taxivergunningen per 1-1-2018 worden alleen verstrekt aan bedrijven die met EV’s rijden. Dat kan makkelijk, want een taxi rijdt volgens de branche maar 130-200 km/dag. Het kan nu al met een Tesla model S, die 3-400 km rijdt, en al helemaal onder taxiomstandigheden (korte ritjes, lang stilstaan op laadplekken), en over 5 jaar is er genoeg keuze. Afschrijven dus die oude dieselhap. (Sorry meneer Mercedes).

Vrachtvervoer
Deze krijgt een stukje voor zichzelf. Ik ga namelijk weer oekazes uitvaardigen waar het ondernemersgezelschap van Nederland zich vreselijk over op gaat winden. Plat flessenwater verbieden we (idee gejat van the land of the free). yep, u leest het goed. Wij hebben in Nederland het schoonste en veiligste drinkwater van de wereld en met z’n allen fors geïnvesteerd in onze waterleidingbedrijven. Smaaktesten wijzen keer op keer uit dat kraanwater ononderscheidbaar is van “bronwater”. Inmiddels zijn we door de Amerikaanse marketingindustrie zo gek gekregen dat we op een druilerige najaarsdag nog niet zonder lurkfles naar de brievenbus durven lopen. Waanzin. We drinken inmiddels 30 liter per Nederlander per jaar : 500.000.000 liter.
Er gaat ongeveer 10.000 liter in een grote vrachtwagen. Dus minimaal 50.000 onnodige vrachtwagenritten. Zo, die zijn we kwijt. Flessen water met bubbeltjes en eventueel suiker (a.k.a. Frisdrank) krijgt met flinke accijns te maken, niet vanwege de suiker (da’s mooi meegenomen), maar vanwege het nodeloze gesleep met water. Aangelengde cola (zoals u die in de kroeg drinkt) is wel vrijgesteld van deze belasting, want gemaakt van kraanwater. Over 5 jaar kijkt u terug op mijn oekaze en denkt, ja, eigenlijk was het wel een beetje zot dat we meer dan 1000x zoveel voor een glas water betaalden als kraanwater kostte. Alstublieft.

Dan gaan we het gezeul met dieren verbieden (fokken, opvoeden en vermoorden verplicht op dezelfde plek, kadavers ophalen met koelvrachtwagens voor de rit naar de slacht) en de 10.000’den onnodige ritten vliegen je om de oren. De chauffeurs kunnen aan het werk op de arbeidsintensievere bedrijven.

We zijn er bijna!
Voor vliegen verwijs ik naar mijn ICAO en vliegtax posts. (Samenvatting : 1€/liter kerosine aan accijns en btw invoeren). Daardoor verdwijnt het funvliegen, en kan wat resteert zich concentreren op vliegen op echte biologische kerosine (niet zijnde  gerecyclede frituurolie). Ook hebben we gelijk minder luchtverkeersleiders nodig 🙂

Treinen in Nederland gaan als metro rijden, want Nederland is een aaneenschakeling van stationnetjes, dan moeten we het spoornet ook zo gebruiken. Dus de Sprinter doorontwikkelen: koolstof chassis, regeneratief remmen (ik denk ultracaps) en als een zotte optrekken en afremmen en toch net zo snel als de IC nu.

Zeevaart en binnenvaart zijn al erg schoon per tonkilometer, ik verwacht dat alleen al de economische voordelen voor steeds verdergaande brandstofbesparingen zullen leiden. Zeevaart kan nog een zeiltje bijzetten.

Zo, dat was ’t, nou moet ik alleen nog iets met onze industrie. Op de zin en onzin van de just-in-time economie, extreme specialisatie, goedkoopste industrieterreinen in relatie tot vrachtvervoer moet ik nog even op broeden, maar dan kom ik er op terug! Rij voorzichtig!

Ps. Gebruik de ruimte hieronder A.U.B. om nog meer zinloos gezeul op te noemen, daar zit volgens mijn een hele eigen blogpost in! Bedankt.

TwitterVolgen


Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *