Internationale Luchtvaart maakt er nu serieus werk van (kuch)

De VN International Civial Aviation Organisation sloeg zich van de week uitgebreid op de borst en wist zelfs de binnenlandse pers te bereiken met hun laatste klimaatactieplan:

“Dramatic MBM Agreement and Solid Global Plan Endorsements Help Deliver Landmark ICAO”

MBM staat voor “market based measures” , op de markt gebaseerde maatregelen. Dit zijn maatregelen die “goedkoper” en “effectiever” zijn dan maatregelen die overheden opleggen om milieudoelen te halen. Wat het aan de markt overlaten van milieumaatregelen oplevert heeft CEO Voser van Shell ons vandaag geleerd: 17 miljard euro in schoon milieuvriendelijk schaliegas geïnvesteerd, verduurzaming een decennium opgehouden en nu zeggen “sorry, was toch niet zo’n goed idee”.

Dan volgen pagina’s met maatregelen als het optimaliseren van aanvliegroutes (categorie “brug open, motor uit”), op de luchthaven slepen door tractors op biodiesel en zuiniger vliegtuigmotoren.  Hier ligt al de hoogste prioriteit op van de hele industrie omdat het direct hun kostprijs beïnvloedt, dus waarom dit nu VN-beleid moet zijn is me onduidelijk.

Afijn, de uiteindelijke maatregelen waarvoor we moeten gaan klappen:
20131006-162459.jpg

Of in gewoon niet diplomatiek Nederlands:
A) We moeten als luchtvaartindustrie wel blijven groeien!
B)Een plan dat broeikasgassen moet tegengaan moet broeikasgassen tegengaan. (duh)
C) Moet bijdragen aan internationale doelen. (zie opmerking bij B).
D) De afspraken moeten fraude bestendig zijn. (zie opmerking bij B)
E) De MBM’s moeten kosteneffectief zijn. (lees winstverhogend)
F) CO2 maar 1 keer tellen. Lijkt me prima, gewoon het aantal liters kerosine bijhouden per vliegtuig, maar dat doen ze al.
G) Maatregelen moeten niet marktverstorend werken (dat wordt heeeeeeel lastig)
H) Vliegen alleen aanslaan voor wat door vliegen veroorzaakt wordt. Zelfs als het lukt om dat maar voor 50% te halen zou al een revolutie zijn.
I) In het verleden behaalde resultaten moeten meegeteld worden. NEE! We moeten voor “1990-40%” gaan, dát is het doel. Het gaat om de absolute CO2-uitstoot, niet om hoeveel er nu uitgestoten zou zijn als er alleen nog maar Concordes zouden vliegen.
J) Het moet wel gezellig blijven, als het pijn gaat doen dan doen we niet mee
K) Oei, weer iets met CO2 markten, de industrie wil het via aflaten regelen, geen voorstander van, want zie punt D), hartstikke ondoorzichtig en fraudegevoelig
L) Hier gaat het dus om idd, wat zijn de CO2-effecten van de MBM’s?
M) Kleine landen ( < 1% van de wereldmarkt) moeten vrijgesteld worden. Helemaal mee eens, iedereen heeft recht op ontwikkeling. De consequentie daarvan is echter dat de groten (“wij”) zullen moeten inleveren en dit is in tegenspraak met A, G en J en dus onuitvoerbaar
N) Hier heb ik even hulp nodig, de opbrengsten van MBM’s moeten aangewend worden voor zuiniger motoren en het helpen van kleine landen. Ben wel benieuwd welke Grootbankiers dat zijn die gaan verdienen aan het inperken van de vliegerij.
O) Reken maar dat behaalde resultaten gerapporteerd worden. Ik ben er overigens ook donders benieuwd naar als er géén resultaten zijn.
P) Eerlijk zullen we alles delen, een mooie diplomatieke afsluiting van dit VN stuk. Het is het eerste VN stuk dat ik in mijn leven lees, ik vermoed dat ze allemaal met deze zin eindigen.

Samenvattend : We spreken af dat we iets gaan doen, dat we dat gaan meten en rapporteren maar dat het niet marktverstorend of winstverlagend mag werken. De grote moeten meer hun best doen dan de kleintjes. Ik heb er, dat zult u begrijpen, een keihard hoofd in….

Ik hoop maar voor de atmosfeer dat mijn diplomatieke Engels dermate slecht is dat ik het allemaal compleet verkeerd begrepen heb, en dat we in 2030 gewoon 40% minder kerosine-uitstoot hebben dan in 1990. To be continued.


Reacties

Eén reactie op “Internationale Luchtvaart maakt er nu serieus werk van (kuch)”

  1. […] zijn er bijna! Voor vliegen verwijs ik naar mijn ICAO en vliegtax posts. (Samenvatting : 1€/liter kerosine aan accijns en btw […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *